איכות השלטון בקריאה לשרת המשפטים להימנע מחקיקת חוק שנועד לפטור ראש ממשלה מכהן מהליכים פליליים

איכות השלטון בקריאה לשרת המשפטים להימנע מחקיקת חוק שנועד לפטור ראש ממשלה מכהן מהליכים פליליים

כ"ד בטבת, תשע"ז 22/01/2017
הודעה לתקשורת
איכות השלטון בקריאה לשרת המשפטים להימנע מחקיקת חוק שנועד לפטור ראש ממשלה מכהן מהליכים פליליים
בעקבות הפרסום לפיו שרת המשפטים בוחנת לקדם יוזמה המגבילה את יכולתה של מערכת אכיפת החוק לאכוף את הדין על ראש הממשלה, פנתה התנועה לאיכות השלטון לשרת המשפטים להימנע מקידום הצעת חוק ברוח זו, ולהתנגד לכל הצעת חוק מעין זו, ככל שתגיע לוועדת השרים לענייני חקיקה ו/או לדיון במליאת הכנסת.
התנועה קוראת לשרת המשפטים להימנע מלקדם כל הצעת חוק שתעמיד את ראש הממשלה (או כל גורם אחר) מעל לחוק. הדעת אינה סובלת הענקת "פטור מיוחד" מחקירה פלילית לאדם כלשהו, ואין זה משנה כלל עד כמה בכיר תפקידו. ההיפך הגמור הוא הנכון: דמוקרטיה איתנה נמדדת דווקא ביכולתה לנהוג באופן שווה ונטול משוא פנים באנשים הבכירים והחזקים ביותר.
התנועה מסכימה כי המדובר במציאות בעייתית בכך שבכירי השירות הציבורי נמצאים תחת חקירות פלילית, ואולם, הפתרון המתבקש הוא קידום ערכי שלטון החוק בקרב השירות הציבורי, ודרישה כי הצמרת השלטונית תהא מורכבת מאנשים בעלי שיעור קומה, בעלי התנהלות נקייה ולא רבב – ולא הורדת הרף, בדרך של העלמת עין מהתנהגות פלילית של ראש המדינה.
הציבור הישראלי זכאי לדרוש מן המעמידים עצמם לתפקידי הנהגה להיות אנשים משכמם ומעלה, אשר אינם נושאים מאחוריהם קופת שרצים ואינם מועדים להסתבך בעבירות פליליות במהלך כהונתם. מדובר בדרישה כה אלמנטרית, שאנו תמהים על כי יש צורך לכתוב את הדברים שחור על גבי לבן.
אין זה ראוי, להפחית ממשקלן של עבירות השחיתות ומהשפעתן על הביצוע התקין של התפקיד הציבורי. עבירות שחיתות, ובראשן עבירת השוחד, פוגעות בניהול התקין של רשויות השלטון, וגוררות עימן בזבוז כספי ציבור, מינויים כושלים, התקשרויות פגומות – המיטיבות עם בעל השררה ולא עם הציבור – וכיוצא בזאת. בענין זה יש לזכור כי הגשת כתב אישום כנגד נבחר ציבור שנפל פגם במעשיו איננה באה אך על מנת לגמול לו על מעשיו הפליליים, אלא גם כדי להביא להפסקת ההתנהלות הקלוקלת ולעצור את המשך הפגיעה באינטרס הציבור.
אישור הצעה מעין זו יהיה בה כדי להוות תמריץ לאותם אישי ציבור בכירים לפעול כאוות נפשם לטובתם האישית, ולא לטובת האינטרס הציבורי. אין אף להתעלם מהעובדה כי ראש ממשלה מכהן נמצא בעמדה בעלת כח רב, שיש חשש כי יהיה ניצול לרעה של אותו כוח להשפעה על הליכי אכיפת החוק, אף לאחר סיום הכהונה.