דיווחים כוזבים לכאורה בדבר השתתפות שחיינים בתחרויות ומחנות אימונים בחו"ל

דיווחים כוזבים לכאורה בדבר השתתפות שחיינים בתחרויות ומחנות אימונים בחו"ל

כ"ח בטבת, תשע"ז 26/01/17
הודעה לתקשורת
דיווחים כוזבים לכאורה בדבר השתתפות שחיינים בתחרויות ומחנות אימונים בחו"ל
התנועה פנתה לפרקליטות וליועמ"ש בעקבות פנייה שהציגה חשדות מטרידים ביותר אודות התנהלותה של עמותת איגוד השחייה בישראל, בכלל, ובפרט, בנוגע לדיווחים כוזבים לכאורה בדבר השתתפות שחיינים בתחרויות ומחנות אימונים בחו"ל, כאשר לטענת המתלונן השחיינים או מי מהם כלל לא השתתפו בתחרויות/מחנות אימונים אלו והדיווחים נועדו לכאורה להוצאת כספים במרמה מהמדינה/משרד הספורט.
ביום 20.12.2015, קיבל המתלונן הודעה מפרקליטות מחוז תל אביב (פלילי), בדבר גניזת תלונתו בעילה של "מכלול נסיבות העניין אינן מצדיקות כתב אישום". לצורך הגשת ערר, ביקש המתלונן לצלם מחומר החקירה, אך קיבל הפונה תשובה מטעם פרקליטות המחוז כי בקשתו נדחית. בסעיף 4 למכתב התשובה, צוין ע"י החתומה על מכתב התשובה כי היא סבורה שהמתלונן יכול למצות את זכותו לערור גם מבלי שחומר החקירה יהיה לפניו.
המתלונן הגיש ערר על ההחלטה שלא לאפשר העתקת חומרי חקירה, וכן ערר (ככל שיכול היה בהעדר מסמכים שסירבו להמציא לו) על ההחלטה לגנוז התיק. ובחודש מאי 2016 הגיש המתלונן תוספת לערר בו הוא הציג מסמכים נוספים שהגיעו לידיו שמהם ניתן ללמוד, לכאורה, על התועלת האישית למר נועם צבי (שהיה אז יו"ר איגוד השחייה).
בדצמבר האחרון קיבל המתלונן את החלטת פרקליטות המדינה לדחות את הערר שהוגש על ידי המתלונן כאמור. במכתב זה נכתב, בין היתר, כי "הרישום שנרשם בדו"חות כגון: "מחנות אימונים מיוחדים", נועד ליצור הסדרה של הוצאת הכספים עבור השחיינים, חרף המגבלה שהייתה בדו"חות האקסל אשר לא איפשרה רישום של "סיוע גלובלי".
תשובה זו תמוהה ביותר. האם המגבלה שהייתה בדו"חות האקסל על רישום של "סיוע גלובלי" היא מקרית בלבד? האם מותר לאיגודים דוגמת איגוד השחייה לרשום כל הוצאה שהיא בכל אופן שהם רוצים? אף בעבור תחרויות שכלל לא התקיימו או שחקנים שכלל לא השתתפו בהן? למרבה הצער, נדמה כי ההחלטה בערר עונה לשאלות אלו בחיוב ומאשרת לכלל האגודות להמשיך ולנהוג באופן דומה ובעקבות כך, מאפשרת למעשה דיווחים כוזבים בריש גלי.
התנועה קוראת לחזור ולבחון מחדש את ההחלטה בערר. לא מתקבל על הדעת כי פרקליטות המדינה תיתן לגיטימציה לדיווחים כוזבים על מחנות אימונים שלא התקיימו מעולם או על השתתפות שחיינים בתחרויות שהם מעולם לא השתתפו בהן. החלטה זו, שלא יכולה שלא להתפרש כאישור מוצהר וחתום לדווח באופן "שנוי במחלוקת", שאינו תואם את המציאות, וכך למעשה לקבל במרמה כספי מדינה למטרות שלא להן הם יועדו. בכך, החלטה זו הינה בעלת השלכות קשות על היכולת לפקח על גופים נתמכים דוגמת איגוד השחייה, ולוודא שכספי המדינה, הלוא הם כספי המיסים של כלל האזרחים, מועברים לצרכים ולמטרות שהוגדר שניתן להעבירם ועל פי דיווחי אמת.