הרבנות הראשית לישראל: "המועצה הדתית והרבנות המקומית כרמיאל מנועות מלהמשיך להעניק שירותי כשרות ותעודת הכשר לבית המטבחיים 'דבאח'"

הרבנות הראשית לישראל: "המועצה הדתית והרבנות המקומית כרמיאל מנועות מלהמשיך להעניק שירותי כשרות ותעודת הכשר לבית המטבחיים 'דבאח'"

י' שבט, תשע"ז 6.2.2017
הרבנות הראשית לישראל: "המועצה הדתית והרבנות המקומית כרמיאל מנועות מלהמשיך להעניק שירותי כשרות ותעודת הכשר לבית המטבחיים 'דבאח'"
בעקבות פנייה של התנועה לאיכות השלטון לרבנות הראשית בישראל לבחון את החשד לניגוד עניינים בקרב הרב המקומי והממונה על המועצה הדתית בכרמיאל, מצאה הרבנות הראשית כי יש להעביר את האחריות על כשרות בית המטבחיים 'דבאח' לרבנות מקומית אחרת.
בעקבות שני מקרים שונים של ניגודי עניינים, לכאורה במועצה הדתית בכרמיאל. המקרה האחד, נוגע לרב המקומי; והשני, לממונה על המועצה הדתית. פנתה התנועה לאיכות השלטון לרבנות הראשית לישראל לבדוק לעומק את עניינים אלו שעשויים להשפיע באופן ישיר על תקינות הכשרות במועצה דתית זו.
מן המידע שהגיע לתנועה עולה לכאורה, כי בנו של הרב המקומי הוא מפקח הכשרות במשחטת 'דבאח' הנמצאת תחת תחום השיפוט בו הרב מכהן. לעמדת התנועה לאיכות השלטון, אין זה תקין כי ישנה לכאורה קרבה משפחתית בין המוסמך לתת את תעודות הכשרות לבין המפקח על הכשרות בתוך החברה. מצב זה מהווה לכאורה הימצאות בניגוד עניינים ומעלה חשש של שקילת שיקולים זרים הן על ידי המפקח בבואו לפקח, והן על ידי אביו בחותמו על תעודת הכשרות ונוגד את סעיף 10 בנוהל הפעלת מערך כשרות, "לא ישובץ אדם למשרת משגיח כשרות במידה וקיים ניגוד עניינים מכל סיבה שהיא לרבות בשל קירבה משפחתית בינו לבין בעל העסק או בינו לבין מפקח הכשרות."
עניין זה מצטרף למידע על כך שהממונה על המועצה הדתית, מצוי גם הוא לכאורה בניגוד עניינים בנוגע לאותה למשחטה 'דבאח'. הממונה מחזיק, לכאורה, בחברת כוח אדם הרשומה על שם אשתו. חברה זו, מנהלת את כוח האדם במשחטת 'דבאח', הנמצאת תחת פיקוחה של המועצה הדתית.
על פי הנהלים, אחד התנאים המצטברים למתן היתר לעבודה הפרטית היא שהעבודה "לא תקשור את העובד עם מי שעומד בקשר כספי, מסחרי או ענייני עם הגוף בו מועסק העובד". גם אם אין מדובר בעבודה פרטית הרי שמטרת הנוהל הרלוונטית בכל מקרה, היא לוודא כי "ראש מועצה דתית לא קולע את עצמו במצב אסור של ניגוד עניינים בין תפקידו הרשמי ובין עיסוקיו הפרטיים, או לחילופין, לוודא כי לא נעשה כל שימוש במשרה הציבורית כדי לקדם אינטרסים זרים ופרטיים."
מצב דברים זה, בו מחד, אחראי הממונה על מערך הכשרות ומאידך, מרוויח מרווחי המשחטה, מהווה ניגוד עניינים מובהק ולכן מעלה חשש ממשי לשקילת שיקולים זרים ולמשוא פנים בבואו לקבל החלטות הנוגעות לכשרות של אותה משחטה.
לפיכך, פנתה התנועה לאיכות השלטון לרבנות הראשית בבקשה לערוך בדיקה של הנושאים ובהתאם לממצאים לנקוט בצעדים להבטיח כי מערך הכשרות יפעל באופן תקין וימלא את תפקידו.
התנועה קיבלה מענה מן הרבנות הראשית לישראל בה נכתב כי אכן אושש החשש לניגוד עניינים ובהתאם הוציאה הרבנות הראשית את האחריות על כשרות משחטת 'דבאח' מידי רבנות כרמיאל והעבירה אותה לרבנות המקומית אור עקיבא.
התנועה תמשיך ותעמוד על בחינת הפרשה לעמקה ועל נקיטת אמצעים נוספים למניעת הישנות מקרים של ניגוד עניינים וניצול מעמד וכוח שלטוני.