איכות השלטון בקריאה לחברי הכנסת להימנע מתמיכה בחקיקת חוק שעלול להקל על מינוי מקורבים לדירקטוריונים של חברות ממשלתיות

איכות השלטון בקריאה לחברי הכנסת להימנע מתמיכה בחקיקת חוק שעלול להקל על מינוי מקורבים לדירקטוריונים של חברות ממשלתיות

י"ב בשבט, התשע"ז 08/02/2017
הודעה לתקשורת
איכות השלטון בקריאה לחברי הכנסת להימנע מתמיכה בחקיקת חוק שעלול להקל על מינוי מקורבים לדירקטוריונים של חברות ממשלתיות
הצעת חוק החברות הממשלתיות הונחה על שולחן הכנסת ביום 18.10.2016. מפאת הבעייתיות הכרוכה בתיקון זה והפגיעה בעקרונות המינהל התקין הטבועה בו, התנועה מבקשת מחברי הכנסת החתומים על הצעת החוק להצטרף לעמיתיהם בכנסת, חברי הכנסת איתן כבל, מאיר כהן, מיכל רוזין, מרב מיכאלי ודב חנין, ולהסיר את שמם וחתימתם מהצעת חוק זו.
התנועה סבורה כי הצעת חוק זו עלולה לכרסם משמעותית במינהל התקין ולהביא לשינוי רב בעמדת המחוקק בשנים האחרונות. על מנת למנוע פגיעה בעקרונות מינהל תקין ותרבות שלטונית קלוקלת של חלוקת "ג'ובים", הדין הישראלי כיום קובע שבעת מינוי דירקטורים מהציבור לחברות ממשלתיות, על מועמדים בעלי זיקה פוליטית (פעילי מפלגות ואנשים שכיהנו במשרות אמון מטעם נבחרי ציבור) ועסקית להציג "כישורים מיוחדים" שיצדיקו את מינוייָם חרף הפגיעה בעקרונות המינהל התקין. הסדר זה הינו סביר ומידתי כאשר מחד הוא מביא בחשבון את חופש העיסוק של אותם מועמדים כמו גם את האפשרות שהם בעלי כישורים מיוחדים; ומאידך, שומר על מינהל תקין ומכיר בבעייתיות הכרוכה במינוי מקורבים ללא כל הצדקה מיוחדת.
יש להבין את המשמעות האופרטיבית של הרחבת המאגר המועמדים דווקא למועמדים שבמוקד הצעת החוק. שורה של דו"חות ומחקרים מצאו כי התרת הרסן עם מינויים פוליטיים פוגעת ביעילות המינהל הציבורי ומונעת ממועמדים מוכשרים שאינם בעלי זיקה ליטול חלק בהליך המינוי. כך, בימים בהם היו מגבלות רופפות על מינויים פוליטיים בחברות הממשלתיות או שהמודעות הציבורית לבעיה הייתה פחותה, אחוזים גבוהים מאוד של המינויים לדירקטורים בחברות הממשלתיות היו של אישים בעלי זיקה פוליטית. נמצא כי השרים בוחרים רבים ממועמדיהם לתפקיד דירקטור מקרב חוג מכריהם ומקרוביהם, וזאת בהכרח על חשבון מועמדים מתאימים יותר.
אין כל הצדקה לחזור לימים חשוכים אלו. שובה של שיטה שלפיה מינוי פוליטי בחברות הממשלתיות הוא מקובל עלולה להביא לביטול ההתקדמות המשמעותית שחלה בתחום, ולשוב ולפגוע בעבודה התקינה של אותן חברות, ובהמשך גם בכלכלה כולה.
האינטרס הציבורי מחייב שחברות ממשלתיות יתנהלו בצורה המקצועית ביותר ושפעילותן תבוקר על ידי דירקטוריונים מקצועיים ובלתי תלויים. "הצנחת" פוליטיקאים ומקורבים לתפקיד זה מהווה פגיעה חמורה בתכליות החוק ותפקיד מוסד החברה הממשלתית כחלק מהשירות הציבורי.