איכות השלטון לעיריית ירושלים: יש למנוע מצב של ניגוד עניינים לכאורה עם חבר המועצה העתידי, חים כהן

איכות השלטון לעיריית ירושלים: יש למנוע מצב של ניגוד עניינים לכאורה עם חבר המועצה העתידי, חים כהן

ג' אדר תשע"ז 01/03/2017
הודעה לתקשורת
איכות השלטון לעיריית ירושלים: יש למנוע מצב של ניגוד עניינים לכאורה עם חבר המועצה העתידי, חים כהן
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועץ המשפטי של עיריית ירושלים, עו"ד אלי מלכה בדרישה לפעול לשם שמירת המנהל התקין ואמון הציבור במועצת העיר, ולפעול לעריכת הסדר ניגוד עניינים כדין עם חבר המועצה העתידי, מר חיים כהן, על מנת למנוע כל מצב לכאורי של הימצאות בניגוד עניינים ופגיעה בתקינות פעולותיה של מועצת העיר ירושלים.
רקע
אמש פורסם באתר האינטרנט של עיריית ירושלים סדר יומה של ישיבה מס' 52 של מועצת העיר, ישיבה הצפויה להתקיים ביום חמישי הקרוב, ה-02.03.2017. על פי הכתוב בסדר היום האמור ביום 27.02.2017 מינה שר הפנים ויו"ר סיעת ש"ס, חה"כ אריה דרעי, את מר חיים כהן כחבר מועצת עיריית ירושלים מטעם סיעת ש"ס, בהתאם לסמכותו בפקודת העיריות. על פי הכתוב בסדר היום, מינוי זה מגיע לאחר שביום 21.09.2016 הגישו את התפטרותם לראש העיר ששת(!) חברי רשימת המועמדים הנותרים של סיעת ש"ס, כך שלא נותר ברשימה מועמד שימלא את המקום הפנוי.
לפי מידע שהגיע לידי התנועה, עולה חשש כי מר כהן, אשר עתיד לכהן כחבר מועצת העיר, הינו בעל קשרים עסקיים ענפים עם עיריית ירושלים, קשרים אשר עלולים להעמידו במצב של ניגוד עניינים אשר עשוי להשפיע על פעילותו הציבורית במסגרת מועצת העיר.
כך למשל, על פי הידוע לתנועה, מר כהן מכהן בימים אלה כיו"ר דירקטוריון ומייצג את קבוצת השליטה ברשת המקומונים והשבועונים בעלת התפוצה הנרחבת – "קו עיתונות", רשת אשר מקיימת עם עיריית ירושלים חוזי פרסום משמעותיים, אשר נטען כי עולים על סך של מאות אלפי שקלים.
על הממלא תפקיד ציבורי בכלל, וחבר מועצת העיר בפרט, חלים כללים האוסרים על המצאות במצב של ניגוד עניינים. בעניין חבר מועצה, עקרון כללי זה זכה לעיגון ספציפי בחוק בו נקבעו הסדרים ביחס לחברי מועצה שהם בעלי עניין בחוזים ועיסקאות הנעשים עם העירייה.
ברגיל, קשרים עסקיים מסוג זה אסורים על חבר מועצה מכהן, ואף קבועה תקופת צינון משמעותית לחבר מועצה שסיים תפקידו בטרם יוכל לקיים קשרים חוזיים עם הרשות. אולם, בכל הנוגע לחבר מועצה אשר טרם נכנס לתפקיד, קיים הסדר שעניינו מניעת החשש לניגוד העניינים, ויידוע הציבור והמועצה.
הנה כי כן, בפקודה זו מעוגן האיסור על חבר מועצת העיר להיות צד לכל חוזה או עסקה המתקיימים למול העירייה. עם זאת, במצב בו קיימים התקשרויות עם העירייה עוד טרם כהונת חבר המועצה, חלה עליו החובה להודיע בכתב למועצת העיר על כל התקשרות אסורה מן הסוג האמור, כמו גם איסור על עיסוק בנושאים הקשורים להתקשרות זו.
אין חולק, כי לאיסור על חבר מועצה בעירייה להימצא במצב של ניגוד עניינים בין תפקידו לבין ענייניו העסקיים ישנה השלכה ישירה על תקינות פעולות והחלטות המועצה, כמו גם על פעולותיהן של גורמי הביצוע השונים בעירייה.