הסרת התמיכה מחנינת ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט

הסרת התמיכה מחנינת ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט

י"ח באדר, התשע"ז 16.03.2017
הודעה לתקשורת
הסרת התמיכה מחנינת ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ה') לנשיא המדינה ולשרת המשפטים בבקשה משרת המשפטים לחזור בה מהמלצתה לחון את ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט ומכבוד נשיא המדינה לדחות כל בקשה שתונח על שולחנו לחנינתו של מר אולמרט.
אמש פורסם בכלי התקשורת, כי שרת המשפטים המליצה לנשיא המדינה לשקול בחיוב מתן חנינה לראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שהורשע בשוחד, קבלת דבר במרמה ושיבוש מהלכי משפט. זאת, בניגוד להמלצת מחלקת החנינות במשרד המשפטים שאינה תומכת בהענקת החנינה.
עמדת מחלקת החנינות מבוססת על כך שאולמרט היה מעורב במעשה שחיתות חמור ולכן המסר הציבורי במתן חנינה יהיה לא ראוי, במיוחד על רקע התקופה האחרונה בה מערכות אכיפת החוק עושות רבות על מנת לבער את נגע השחיתות במוסדות השלטון. עוד מוסיף הדרג המקצועי במשרד המשפטים כי חלף זמן קצר יחסית מאז כניסת אולמרט לכלא והוא ממילא עתיד לסיים את עונשו בעוד מספר חודשים.
התנועה פונה לנשיא המדינה ולשרת המשפטים לשם הזהירות ובמידה שיש אמת בפרסומים אלו, ומפצירים שלא לתמוך במתן חנינה למר אהוד אולמרט. על מערכת אכיפת החוק למצות עד תום את הדין עם אישי ציבור בכירים שהורשעו בפלילים, ובוודאי שלא להעניק להם יחס מועדף או מקל ללא נסיבות מיוחדות שיצדיקו זאת. כך על דרך הכלל, ואף ביתר שאת בעניינו של מר אהוד אולמרט, ראש הממשלה היחיד שהורשע בעבירות פליליות.
התנועה סבורה, כי באם יקבל כבוד נשיא המדינה את המלצת שרת המשפטים לחון את מר אולמרט, בניגוד לדעת הדרג המקצועי במשרד, תתעצם הפגיעה בציבור שבעתיים, וייקח שנים על גבי שנים לתקנה. כפי שטענה מחלקת החנינות – דווקא בימים אלו, בהם החברה הישראלית עוברת תיקון מוסרי, הכולל נטילת אחריות אישית של נבחרי ציבור על מעשיהם, ראוי לחזק עקרון האחריותיות ולא למשוך את השטיח תחתיו. בנוסף, החנינה במקרה זה תוביל לשחיקה בהרתעת נבחרי הציבור מביצוע עבירות הנוגעות לטוהר המידות.
מעבר לכך, למיטב ידיעת התנועה, אין בנסיבותיו האישיות של מר אולמרט כל הצדקה להקלה בעונשו ולהסרת העננה הפלילית מעל לראשו.
ההחלטה לחון את מר אולמרט בנסיבות אלו, תוביל לתחושה קשה בקרב הציבור, לפיה האזרחים אינם שווים בפני החוק, וכי נבחרי הציבור מעניקים העדפה בלתי-שוויונית לנבחרי ציבור אחרים. הפגיעה בשלטון החוק אף מן הפן הזה, אין להתעלם ממנה בנקל.
אדם שהורשע בעבירה חמורה, ואשר גרם נזק שלא היה כדוגמתו למוסדות המדינה, איננו ראוי לחנינה. המסר הברור שראוי שייצא ממשרד המשפטים ומבית הנשיא חד הוא – כלל האזרחים שווים בפני החוק, ועל נבחרי הציבור המייצגים את שלטון החוק, המדינה וערכיה, לשאת באחריות המלאה על מעשיהם.