עמדת התנועה בנוגע למתודולוגיה שגובשה לבחינת ריכוזיות כלל משקית

עמדת התנועה בנוגע למתודולוגיה שגובשה לבחינת ריכוזיות כלל משקית

הודעה לתקשורת:
עמדת התנועה בנוגע למתודולוגיה שגובשה לבחינת ריכוזיות כלל משקית
התנועה הגישה את עמדתה לוועדת הריכוזיות במסגרת השימוע הציבורי שנערך לקבלת עמדות הציבור על טיוטת המתודולוגיה שגיבשה ועדת הריכוזיות. מתודולוגיה זו עתידה לשמש לצורך החלטה על הקצאת זכות לגורם ריכוזי במסגרת פרק ב' לחוק הריכוזיות העוסק בשיקולי ריכוזיות ענפית וכלל-משקית.
לעמדת התנועה ישנם מספר נושאים אשר נעדרו מטיוטת המתודולוגיה, וכן ישנם נושאים שנכללו בה אולם ראויים להרחבה וחשיבה מחודשת. ראשית, על מנת לזהות מצבים של כוח מיקוח משמעותי בידי גורם ריכוזי מציעה התנועה להשתמש גם בקיומם של חוזים רגולטוריים כפרמטר נוסף לבדיקת כוח השפעה של גורם ריכוזי על קובעי מדיניות. בנוסף, מציעה התנועה להוסיף פרמטר הבוחן את התנהגות הגוף הריכוזי בעבר ואת השימוש שעשה בכוח המיקוח שלו. שני פרמטרים נוספים שצריכים לשמש לבחינת כוח ההשפעה על מקבלי החלטות הם היקף פעילות השתדלנות שמפעיל הגורם הריכוזי, וקיומם של ועדי עובדים חזקים.
שנית, לעמדת התנועה הוועדה התמקדה אך ורק בכוח המיקוח של הגורם הריכוזי כאומדן לריכוזיות כלל-משקית בעוד שישנם מאפיינים נוספים של ריכוזיות כלל-משקית כגון זיקה בין אינטרסים שונים של גורם ריכוזי בענפי משק שונים, או שליטה בשלבים שונים בשרשרת ייצור של ענף מסוים. כמו כן במסגרת הטיוטה לא סווגה פעילות פיננסית ובנקאית כתחום פעילות חיוני לצורך ההחלטה על הקצאת זכות באופן שיעצים את כוח המיקוח של הגורם הריכוזי, לעמדת התנועה יש להוסיף גם את תחומי פעילות אלה לרשימת התחומים החיוניים