איכות השלטון לשר התקשורת: המנע מהחזרת אגרות תדרים לחברת "גולן טלקום"

איכות השלטון לשר התקשורת: המנע מהחזרת אגרות תדרים לחברת "גולן טלקום"

כ"ד בניסן, התשע"ז 20.4.2017
הודעה לתקשורת
איכות השלטון לשר התקשורת: המנע מהחזרת אגרות תדרים לחברת "גולן טלקום"
התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר התקשורת ולמנכ"ל משרד התקשורת, בקריאה לחזור מההחלטה להעביר לחברת "גולן טלקום" החזר על סכום של כ-45 מש"ח ששולם בעבר כאגרות להקצאות תדרים, על רקע הפרות תנאי הרישיון החוזרות ונשנות מצד החברה. כמו כן, דורשת התנועה לקבל לידיה הנמקה מפורטת להחלטה זו, ולהקפיא את העברת הכספים עד אשר יפורסמו פרטי ההחלטה, וזאת על מנת לאפשר לציבור לפנות לערכאות בנושא טרם יעמוד בפני מעשה עשוי.
רקע
ביום ה-24.11.2016 פורסם בעיתון "גלובס" כי בכוונת משרד התקשורת להחזיר לחברת "גולן טלקום" כ-45 מיליון ₪ אשר שולמו על ידי החברה למדינה בתמורה להקצאת אגרות תדרים.
בסיס ההסכם להחזרת הכספים מוסדר בתקנות הטלגרף 2014. בהתאם להסדר זה, על כל אחוז נתח שוק שגולן משיגה בשוק הפרטי, תוחזר לה על ידי המדינה שביעית מהסכומים ששולמו עבור אגרות התדרים שהוקצו במסגרת המכרז, בכדי לתמרץ אותה להתחרות ולהגיע לנתח שוק מסוים. בתקנות

נקבע כי את ההחזר המלא של אגרות התדרים ששולמו מדי שנה בתקופת חמש השנים הראשונות, תקבל גולן במידה שתשיג את נתח השוק הנדרש, של 7%. התקנות מגדירות שתי נקודות זמן לבדיקה לזכאות להחזר אגרות התדרים – הראשונה בעבור שנתיים מיום הקצאתם, והשנייה בעבור חמש שנים – קרי, בשנת 2017. גולן ככל הנראה אכן הגיעה לנתח השוק הנדרש לקבלת ההחזר, אולם עשתה זאת תוך הפרות בוטות של תנאי הרישיון שלה, הפרות אשר ניתן להניח שהן אלו שאפשרו לה להציע חבילות זולות ואטרקטיביות ולהגיע ליעד המדובר.
על פי פרסומים בתקשורת, בעוד שבסוף שנת 2013 החברה עמדה ביעד הראשוני והחזיקה ביותר מ־700 אנטנות, בשנים שחלפו מאז פירקה גולן מספר רב של אנטנות סלולריות, כך שנכון לחודש מאי 2015, החזיקה רק ב־95 אנטנות פעילות, שרובן ממוקמות בתל אביב.
בהמשך להפרה זו ובתגובה לה, אף קבע משרד התקשורת כי יחולטו כ-31 מש"ח מהערבויות אשר הפקידה החברה בעת קבלת הרישיון. על חילוט זה הגישה החברה ערעור אשר ממתין להכרעה בפני שר התקשורת מזה למעלה משישה חודשים, ומבלי שניתן כל הסבר לעיכוב המתמשך בהליך.
בתחילת חודש ינואר 2017, הכריזה חברת אלקטרה כי השלימה הסכם לרכישת "גולן טלקום". בדיווח המידי שפרסמה החברה בנושא, ציינה כי "אם וככל שיאושר הסכם השיתוף, גולן לא תיחשב עוד כמי שאינה עומדת בתנאי הרישיון בכל הנוגע לפריסה גאוגרפית".
עם פרסום דיווח מידי זה, פנתה התנועה למשרד התקשורת בדרישה לדעת האם יש לקרוא את הדיווח המידי כך שהרכישה תרפא כלפי העבר את הפרותיה של גולן, והאם עמדה זו, שמשמעותה ויתור על חילוט הכספים וכן החזר של אגרות התדרים, כאילו לא היו הפרות מעולם, היא על דעת משרד התקשורת.
תשובת משרד התקשורת היתה כי בעקבות פניית התנועה נעשתה פנייה של משרד התקשורת לחברת אלקטרה במכתב "המבהיר כי ככל שיאושר הסכם השיתוף בין חברת אלקטרה לבין סלקום ישראל, לא יהיה בהסכם זה כדי לרפא כלפי העבר את ההפרה שביצעה גולן טלקום, בגינה ניתנה ההחלטה מיום 30.8.16 לחלט את ערבותה". בהמשך השיב משרד התקשורת כי בכוונת המשרד להיעתר לבקשה זו ולהחזיר לחברה את הסכום ששילמה בשביל הקצאת אגרות התדרים.
החזרת אגרות התדרים, לאור הפרות הרישיון מצד גולן, איננה סבירה ופוגעת באופן קשה באינטרס הציבורי, על ידי יצירת מצב אבסורדי לפיו הפרת הרישיון הייתה כדאית. על כן, מבקשת התנועה ממשרד התקשורת לחזור בו מהחלטתו זו.
אנו מבקשים כי תחזרו בכם מהחלטה זו.
בנוסף על המידע המבוקש בנוגע לאגרות התדרים, מבקשת התנועה לקבל לידינו בהקדם האפשרי מידע הנוגע להליך המתנהל בנוגע לחילוט כספי הערבויות מידי גולן, אשר לטענת משרד התקשורת ממצה את הסנקציות למול החברה.
התנועה מדגישה כי אחת החובות המוטלות על הרשות המנהלית, והמרכזית שבהן, היא החובה לפעול במהירות ראויה, תוך הקפדה על עמידה בלוח זמנים סביר. חובה זו הוגדרה בשורה של פסקי דין מרכזיים, ועומדת כאחת ממושכלות היסוד של המנהל התקין, עת שרשות אשר פועלת בעצלתיים – ובייחוד במקום בו היה עליה לפעול במהירות רבה יותר, פעולתה פגומה. שילוב הנסיבות, ובדגש על התמהמהות המשרד וגרירת הרגליים בקבלת החלטה בנוגע לחילוט כספי הערבויות, כאשר במקביל ובחופזה מעוררת השתאות מתקבלת ההחלטה להעביר את הכספים האמורים לעיל לידי החברה, מעלה שאלות קשות לנוכח סבירות המעשה המנהלי והתנהלות המשרד והעומדים בראשו.
כל עוד לא הוכרעה שאלת החילוט, ובוודאי שלנוכח הזמן הרב שחלף מעת שהתגלגל עניין זה לפתחו של השר, העברת הכספים לידי החברה תהא ללא שיקול הדעת הדרוש מרשות מנהלית, ובוודאי שבהיעדר סבירות באופן קיצוני.