איכות השלטון לשרת המשפטים: יש להפעיל את הפיקוח על האגודות העותומניות באופן מיידי

איכות השלטון לשרת המשפטים: יש להפעיל את הפיקוח על האגודות העותומניות באופן מיידי

י' סיון, התשע"ז 4.6.2017
הודעה לתקשורת
איכות השלטון לשרת המשפטים: יש להפעיל את הפיקוח על האגודות העותומניות באופן מיידי
נוכח הכשלים הרבים שהתגלו בפיקוח על האגודות העותומניות ובהסדרת מעמדן, ולאחר שמזה שנים רבות לא מבוצעות כל פעולות פיקוח או בקרה ביחס לאגודות – בניגוד לחוק, התנועה למען איכות השלטון קוראת לשרת המשפטים לפעול לאלתר להעברת האחריות על האגודות מאחריות משרד הפנים לתחום אחריות משרד המשפטים, ולהכפיפן לבקרה; לקדם לאלתר את הליך החקיקה, שנועד להשוות את מעמד האגודות למעמדם של מלכ"רים אחרים; ועד אשר יושלם המהלך האמור, להפעיל באופן מיידי את סמכויות הפיקוח והבקרה הנתונות למשרד המשפטים בחוק העותומני.
התנועה למען איכות השלטון פועלת זה שנים על מנת להסדיר את מעמדן של האגודות העותומניות, אגודות שהוקמו שלא למטרת רווח מכוח החוק העותומני על האגודות משנת 1909, אשר עודנו בתוקף. מזה שנים רבות, לא מבוצעות כל פעולות פיקוח ו/או בקרה ביחס לאגודות, זאת בניגוד לחוק ולתכלית החקיקה בעניין ארגונים שלא למטרות רווח. האגודות מצויות כרגע בתחום אחריות משרד הפנים, אשר מודה כי אין ברשותו הכלים הנדרשים להפעלת סמכויות הפיקוח שניתנו לו, ולכן, הוא אף אינו מפעיל סמכויות זו הלכה למעשה. משרד הפנים הודה כי הוא אפילו אינו מבצע מעקב אחר רשימת האגודות הקיימות – ומשמעות הדבר היא כי כיום אף גורם במדינת ישראל אינו יודע מיהן האגודות הפועלות, מה מספרן ומה היקף הפעילות של כל אחת. לאחרונה, נמסר לתנועה כי במשרד הפנים התקבלה החלטה להעביר את האחריות על האגודות אל משרד המשפטים וכי משרד הפנים ממתין לקבלת עמדת משרד המשפטים בנושא.
מדובר בתחום פרוץ, בו אין דין ואין דיין, וזאת בניגוד גמור לדין המוחל על מוסדות אחרים ללא כוונת רווח הפועלים במדינה, וכתוצאה מסיווג שרירותי, הנובע אך משנת הקמת המוסד, ללא כל הצדקה. החשש מפני תוצאות אפשריות להיעדר הפיקוח על האגודות אינו תיאורטי בלבד – כך למשל ניתן לראות בבדיקה שמבצע מבקר המדינה בדבר התנהלות ועד עובדי התעשייה האווירית, אשר אינו נתון לביקורת, ולפי החשד העביר כספים מהעובדים לקרן הוועד מבלי ליידע את העובדים; וכן בכתב האישום שהוגש לפני מספר חודשים כנגד מר יוסי וסרמן, מזכ"ל הסתדרות המורים, שם עולה חשש כי חוסר השקיפות הביא למעילה לכאורה בכספי הארגון. העדר השקיפות בפעילות האגודות יוצר כר פורה להיווצרות של מקרי שחיתות והתנהלות ארגונית שאינה תקינה.
נוכח הכשלים הרבים שהתגלו בפיקוח על האגודות ואסדרת מעמדן; נוכח העובדה כי אין חולק בדבר הצורך בנקיטת צעדים לשיפור המצב; ונוכח העובדה כי הליך החקיקה בנושא אינו מתקדם – קוראת התנועה לשרת המשפטים לנקוט לאלתר בצעדים הבאים: העברת האחריות על האגודות למשרד המשפטים והכפפתן לבקרה; קידום הליך החקיקה, אשר נועד להשוות או לקרב את מעמד האגודות למעמדם של מלכ"רים אחרים; ובמנותק מצעדים אלה, הפעלת סמכויות הפיקוח והבקרה הנתונות לשרת המשפטים כבר עכשיו, לפי החוק העותומני.