איכות השלטון בדרישה ליישום מסקנות דוחות ציבוריים בעניין בטיחות אירועים המוניים

איכות השלטון בדרישה ליישום מסקנות דוחות ציבוריים בעניין בטיחות אירועים המוניים

כ' בסיון, תשע"ז 14/06/2017
הודעה לתקשורת
לקראת אירועי המכבייה ה-20
איכות השלטון בדרישה ליישום מסקנות דוחות ציבוריים בעניין בטיחות אירועים המוניים
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') לשר לביטחון פנים, גלעד ארדן ולשרת המשפטים, איילת שקד האחראיים על הליכי החקיקה והתקנים בעניין בטיחות הציבור, ליישם לאלתר את ההמלצות שהוגשו בנושא, ולהביא להשלמת החקיקה בהקדם האפשרי
לאחר אסון גשר המכבייה שהתרחש בשנת 1997 כונסו ועדות וגובשו מסקנות באשר לאסדרה הרצויה של נושא הבטיחות באירועים המוניים. והנה, על פי פרסומים מתברר כי מסקנות אלה לא יושמו – חרף חלוף הזמן הרב מאז הוגשו, וחרף הסיכון הממשי לחיי אדם הכרוך בכך.
בכתבה ששודרה אתמול (13.6.17) בחדשות 'כאן' נחשף כי כחלוף 20 שנה מאסון המכבייה טרם יושמו המלצות הדוחות השונים הנוגעים לבטיחות אירועים המוניים. בעקבות האסון מונו מספר ועדות לבדיקתו וגיבוש המלצות בעקבותיו. בין היתר הוגשו דוחות והמלצות על ידי ועדה ציבורית לבדיקת כשל גשר המכביה, על ידי צוות בין משרדי בנושא אירועים המוניים אשר מסקנותיו הוגשו לממשלה בחודש ספטמבר 1999; וכן על ידי ועדת חקירה פרלמנטרית לעניין לקחי אסון גשר המכביה, אשר הגישה את מסקנותיה לפני שבע עשרה שנה.
בפרט, פורסם בכתבה כי עד היום לא קיימת הנחיה מחייבת אפילו לעניין ההסמכה הנדרשת מאחראי הבטיחות על אירועים המוניים, וכי בפועל, זהותם והסמכתם של אחראי הבטיחות נקבעות "אד הוק" על ידי כותב אוגדן ההנחיות הספציפיות לאירוע.
למרבה הצער, אסון המכבייה לא היה הראשון ואף לא האחרון בשורה של אסונות ואירועי בטיחות שאירעו במהלך אירועים המוניים בעשורים האחרונים. די אם נציין לעניין זה את אסון פסטיבל ערד בשנת 1995, במהלכו נהרגו שלושה בני נוער; את אסון אולמי ורסאי בשנת 2001, במהלכו נהרגו 23 בני אדם; את האירוע מ-2001 במסגרת משחק אליפות בהשתתפות קבוצת הכדורגל מכבי חיפה במהלכו נמחצו 41 אוהדים; ואת האירוע בשנת 2012 במהלכו נהרגה חיילת בקריסת גשר תאורה בהר הרצל במהלך הכנות לטקס הדלקת המשואות. קיומן של הוראות מספקות בהקשר לנהלי הבטיחות היה עשוי למנוע מי מאירועים מצערים אלו.
ככל שהפרסומים בנושא מדויקים, העובדה כי כחלוף כעשרים שנה מהגשתן טרם יושמו המלצות מפורטות בנושא, אשר נועדו להגן על חיי אדם ואשר על גיבושם שקדו צוותי מומחים שהשקיעו אלפי שעות עבודה – גורמת לפגיעה קשה באמון הציבור ברשויות השלטון, ומשדרת מסר של זלזול באזרחים הראויים להגנת המדינה מפני מפגעי בטיחות. למרבה הצער, עובדה זו משקפת גם זלזול בבני האדם שקיפחו את חייהם באסון המכבייה ובאירועי בטיחות נוספים, אשר מותם המיותר היה אמור, למצער, להביא לשינוי המצב.
בעוד מספר שבועות עתידים להיפתח אירועי המכבייה ה-20, בנוכחות עשרות אלפי נוכחים ומשתתפים; המעט שיכולה מדינת ישראל לעשות לרגל אירוע זה הוא להתחייב כי תעשה כל שביכולתה ליישם את ההמלצות, ש"נכתבו בדם" בעקבות אסון המכבייה, על מנת להבטיח שאסונות נוספים דוגמתו – לא יישנו.