נוהל לבחירת גורם מפעיל או להעברת בעלות על מוסד חינוך על ידי רשויות מקומיות והפעלת מוסדות החינוך

נוהל לבחירת גורם מפעיל או להעברת בעלות על מוסד חינוך על ידי רשויות מקומיות והפעלת מוסדות החינוך

כ"ה בסיון, תשע"ז; 19 יוני, 2017.
הודעה לתקשורת
לקראת ישיבת וועדת החינוך
נוהל לבחירת גורם מפעיל או להעברת בעלות על מוסד חינוך על ידי רשויות מקומיות והפעלת מוסדות החינוך
על פי פרסומי הכנסת, עתידה להתקיים היום ישיבת וועדת החינוך בנושאים הקשורים לאישור תשלומי הורים. לא מן הנמנע, כי בין היתר יעלה לדיון נוהל "בחירת גורם מפעיל או להעברת בעלות על מוסד חינוך על ידי רשויות מקומיות והפעלת מוסדות החינוך".
התנועה לאיכות השלטון פנתה לא פעם למשרד החינוך בעניין הליקויים בגביית תשלומי תל"ן, ובפרט בעניין הנוהל המשותף של משרד הפנים ומשרד החינוך, שפורסם בתחילת השנה, אשר לא רק שאינו אוסר על גביית תקורה מכספי הורים, אלא אף מכשיר את השרץ ומאפשר גביית כספים היוצרת מצב לא שוויוני ולא תקין. בנוהל זה משרד החינוך ומשרד הפנים מעדיפים את האינטרסים של רשתות החינוך ושל הרשויות המקומיות עצמן, במקום את האינטרסים של התלמידים והוריהם, וזאת מבלי שנערכים פיקוח ובקרה אפקטיביים על הוצאות רשתות החינוך.
עיון בנוהל מעלה שתי בעיות מרכזיות ובעלות השלכות כלכליות וציבוריות כבדות משקל:
א. במסגרת הנוהל החדש מאפשרים לרשתות החינוך הבעלים של המוסד החינוכי, לגבות תקורה של 6% גם מכספים המשולמים על ידי ההורים שאמורים לממן שעות נוספות בלבד וגם מהכספים המועברים לבעלות ממשרד החינוך.
ב. הנוהל עלול לאפשר לרשתות החינוך לבצע סבסוד צולב בין בתי ספר שונים הנמצאים בבעלותם. כך שכספים שיוצאים מכיסו של הורה עבור ילדו, ישמשו עבור תלמיד בבית ספר אחר.
המשמעות היא שרשתות החינוך יוכלו ליטול תקורה בגובה 6% מתוך סך תקציב משרד החינוך ומתוך כספי ההורים שנועדו לשעות לימוד וישתמשו בהם לטובת תקורות ניהול או בתי ספר אחרים. כך שהתלמידים יפסידו שעות לימוד רבות להם הם זכאים או שההורים ייאלצו לשאת בעול תשלומים נוסף מכיסם הפרטי על מנת לגשר על הפער התקציבי שנוצר ולהוסיף שעות לימוד שלכאורה תקצב משרד החינוך.
עניין זה לא רק מגלגל את העול הכספי לכתפי ההורים אלא שהוא מנציח ומגדיל את הפערים בין תלמידים שידי הוריהם משגת ויכולים לשאת בעול הכלכלי הנוסף וכך לאפשר לילדיהם שיעורים נוספים, לבין אלו אשר ידם אינה משגת ולא יוכלו לשלם עבור חינוך נוסף לילדיהם. הנוהל אף יוצר אי-שוויון בין בתי ספר מופרטים לבתי ספר לא מופרטים, שהרי בבתי הספר הלא-מופרטים לא נגרעת מתקציב בית הספר תקורת ניהול בהיקף כזה, כיוון שחלק ניכר מהניהול נעשה על ידי העירייה על חשבון תקציבה השוטף (הנגבה מההורים במסגרת תשלומי הארנונה).
בנסיבות אלו, בהן משרד החינוך ומשרד הפנים מכשיר, הלכה למעשה, פגיעה בקניינם של ההורים ומאפשר העמקת הפערים בין תלמידים שהוריהם בעלי יכולת כלכלית גבוהה יותר מאחרים, מבקשת התנועה לאיכות השלטון כי וועדת הכנסת תתערב ותדרוש ממשרד החינוך וממשרד הפנים להקפיא את הסעיף לנוהל החדש עד למתן הבהרה כי לא ניתן יהיה לגרוע, בשום אופן, מכספי ההורים ובכספים שתוקצבו עבור שעות נוספות על ידי משרד החינוך.