איכות השלטון בקריאה לחברי וועדת השרים: דחיית הצעת חוק הצפויה לפגוע בעצמאות המשטרה

איכות השלטון בקריאה לחברי וועדת השרים: דחיית הצעת חוק הצפויה לפגוע בעצמאות המשטרה

ד' בתמוז, תשע"ז 28/06/2017
הודעה לתקשורת
איכות השלטון בקריאה לחברי וועדת השרים: דחיית הצעת חוק הצפויה לפגוע בעצמאות המשטרה
ביום ראשון הקרוב צפויה לעלות בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת חוק לתיקון פקודת המשטרה (מינוי חשב משטרה) שנועדה להפקיע את חשבות משטרת ישראל מסמכותו של מפכ"ל המשטרה ולהכפיף אותה לסמכותו של המשרד לביטחון פנים.
אין מדובר בעניין עניין טכני אלא שינוי רב משמעות העלול לגרור פגיעה מסוכנת בעקרון עצמאות המשטרה, הנובע ממעמדה וסמכויותיה המיוחדים של המשטרה, ואשר חשיבותו הוכרה בחוק ובפסיקה. נוכח הדברים התנועה קוראת לחברי הוועדה להצביע כנגד ההצעה בישיבת הוועדה הקרובה.
ביום ראשון הקרוב, 2.7.17, צפויה לעלות להצבעה בוועדת השרים לענייני חקיקה הצעת החוק, אשר הוגשה כהצעת חוק פרטית ע"י חברי הכנסת משה גפני ודוד אמסלם. ההצעה מבקשת לערוך שינוי טכני כביכול בפקודת המשטרה – הוספת סעיף 10א אשר יקבע כי "חשב משטרת ישראל יהיה חשב המשרד לביטחון פנים". אלא שלמעשה, מדובר בהצעת חוק בעלת השלכות משמעותיות ומסוכנות, הצפויה לפגוע בעיקרון החשוב של עצמאות המשטרה.
כיום, מפכ"ל המשטרה הוא בעל הסמכות והאחראי לפיקוח על עבודת המשטרה ובכלל זאת "אחראי להשגחה על כל ההוצאות הכרוכות בה".מצב זה נובע מחשיבותה של עצמאות המשטרה והעומד בראשה. חשיבות זו הוכרה הן בחוק – בהוראות הפקודה הנוגעות לסמכויות המשטרה ומפכ"ל המשטרה – והן בהלכה הפסוקה.
עקרון עצמאות המשטרה, שהיא אחד משומרי הסף החשובים במשטר הדמוקרטי, הוא עיקרון מקודש ומחויב המציאות, בשים לב למטרותיה והכוח הרב שניתן לה לחרוץ גורלות – גם של אזרחים מן השורה אך גם של פוליטיקאים ואנשי ציבור.
עצמאותה של המשטרה נועדה להבטיח כי המשטרה תנהג באופן בלתי תלוי וללא משוא פנים בהפעלת סמכויותיה, והכפפתה לדרג הפוליטי עלול לפגוע בעצמאות חשובה זו.