איכות השלטון לבנק ישראל בבקשת חופש מידע הנוגעת לועדת האיתור למינוי נציגי ציבור לוועדה המוניטרית

איכות השלטון לבנק ישראל בבקשת חופש מידע הנוגעת לועדת האיתור למינוי נציגי ציבור לוועדה המוניטרית

י' בתמוז, תשע"ז 04/07/2017
הודעה לתקשורת
איכות השלטון לבנק ישראל בבקשת חופש מידע הנוגעת לועדת האיתור למינוי נציגי ציבור לוועדה המוניטרית
הוועדה המוניטרית של בנק הוקמה מכוח סעיף 15 לחוק בנק ישראל, התש"ע-2010 . הוועדה אמונה על קביעת המדיניות להשגת מטרות בנק ישראל, מעקב אחר ביצוע המדיניות שנקבעה והחלטה על הפעולות שיש לנקוט כדי להשיג את מטרות הבנק, לפי החוק, כגון החלטות על שיעור הריבית, קבלת פיקדונות ומתן אשראי, ניהול יתרת מטבע חוץ ופעולות נוספות.
הרכב הוועדה נקבע בסעיף 16 לחוק בנק ישראל, ולפיו, אמורה היא למנות שישה חברים – כאשר שלושה מהם עובדי בנק ישראל ושלושה נציגי ציבור. ואולם, מפרסומיה האחרונים של הוועדה, כמו גם מעמוד הוועדה באתר האינטרנט של בנק ישראל, עולה כי בוועדה מכהנים כרגע ארבעה חברים בלבד, ומתוכם, נציג ציבור יחיד (פרופ' ראובן גרונאו). עיון בדוחות שמחברת הוועדה, המפורסמים באתר האינטרנט של בנק ישראל, מגלה כי הוועדה פועלת בהרכב חסר זה זמן רב ­ החל מחודש אוקטובר 2014.
לפי סעיף 34 לחוק בנק ישראל, על מינוי החברים מקרב הציבור בוועדה המוניטרית תמליץ ועדת לאיתור מועמדים, אשר תמונה לפי סעיף 33 לחוק זה.
ואכן, הושלם מינוי ועדה לאיתור מועמדים לפני קרוב לשנה, ביום ה-בחודש יוני 2016– כאשר ניתנה החלטת ממשלה על מינוי שני הנציגים החסרים בוועדת האיתור, ולאחר שיושב ראש ועדת האיתור מונה על ידי היועץ המשפטי לממשלה בדצמבר 2015.
בהתאם לכך, מבקשת התנועה מידע ומסמכים בניהם: מסמך המפרט את מועדי ההתכנסות של הוועדה לאיתור מועמדים לצורך איוש תפקיד נציגי הציבור בוועדה המוניטרית של בנק ישראל; רשימת הנוכחים בישיבות הוועדה, בכל מועד בו התכנסה הוועדה לאיתור מועמדים; מספר האנשים, בחלוקה לפי נשים וגברים, אשר פנו אל הוועדה לאיתור מועמדים לצורך איוש תפקיד נציגי הציבור בוועדה המוניטרית של בנק ישראל; מספר האנשים, בחלוקה לפי נשים וגברים, אליהם פנתה הוועדה לאיתור מועמדים לצורך איוש תפקיד נציגי הציבור בוועדה המוניטרית של בנק ישראל וכן מספר האנשים, בחלוקה לפי נשים וגברים, אשר הופיעו בפני הוועדה לאיתור מועמדים לצורך איוש תפקיד נציגי הציבור בוועדה המוניטרית של בנק ישראל.