איכות השלטון בקריאה לפתיחה בחקירה פלילית נגד המעורבים בסוגיית אספקת האמוניה ולהשעיית מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה

איכות השלטון בקריאה לפתיחה בחקירה פלילית נגד המעורבים בסוגיית אספקת האמוניה ולהשעיית מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה

כ"ה תמוז, תשע"ז 19/07/2017
הודעה לתקשורת
איכות השלטון בקריאה לפתיחה בחקירה פלילית נגד המעורבים בסוגיית אספקת האמוניה ולהשעיית מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש, השר להגנת הסביבה ומ"מ נציב שירות המדינה קוראת התנועה להורות על פתיחה מידית בחקירה פלילית נגד כל המעורבים בנושא, בהתאם למסקנות מבקר המדינה. זאת, לאור חשיבותה העליונה של סוגיית מיכל האמוניה וההשפעה הרבה שיש להשלכות ההחלטות בעניינה על הציבור בישראל כולו.
אמש פורסם כי מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, מסר ליועץ המשפטי לממשלה את מסקנותיו מבדיקת פרשת מכל האמוניה בחיפה, לפיהן קיים חשד לפלילים בפעילות המעורבים בפרשה.
החששות העיקריים עליהם הצביע מבקר המדינה במכתבו, עוסקים בכך שעובדי הציבור שהיו מעורבים בבחינה ובהכרעה בעניין תיעדוף החלופות לייבוא האמוניה פעלו לכאורה באופן מוטה לטובת חברת חיפה כימיקלים. זאת, תוך מידור אנשי מקצוע ובעלי תפקידים רלוונטיים במשרד להגנת הסביבה מקבלת החלטות בעניין, כדוגמת מנהל מחוז חיפה, שלמה כץ. גורמים נוספים שעולה כי היו מעורבים בפרשה באופן חריג הינם גורמים מטעם המטה לביטחון לאומי וממשרד ראש הממשלה, אשר לכאורה פנו למשרד האוצר בבקשה להעניק לחיפה כימיקלים מענק להקמת מפעל בנגב.
בדברי המבקר עלה, בין היתר, שמו של מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מר ישראל דנציגר, כמי שהיה מעורב בטיפול בסוגיית האמוניה באופן משמעותי וחריג. בכך, "לכאורה הוא לא קיים את ההסדר למניעת ניגוד עניינים שנקבע לו באוגוסט 2015 ויש חשש כי פעל בנושא תוך ניגוד עניינים ובלא שהתייעץ בעניין זה לפני כן, כפי שהתחייב בהסדר, עם היועצת המשפטית של המשרד להגנת הסביבה." מטרת הסדר ניגוד העניינים הייתה למנוע ממנו לעסוק בענייניה של חברת כיל, המהווה לקוח של יצרנית האמוניה חיפה כימיקלים. לכן, קיים חשש כי פעל בנושא תוך ניגוד עניינים ואף תוך קיומם של שיקולים זרים
בהתאם לחוק שירות המדינה, אם לשר היה יסוד סביר להניח כי עובד המדינה, ביודעין, מעל בתפקידו או השתמש בו לרעה, או שהפר את המשמעת הפרה זדונית וחמורה, והיה סבור כי המשך עבודתו של העובד יביא לפגיעה חמורה בשירות המדינה – רשאי הוא להשעותו. אין חולק כי פעולה של עובד ציבור תוך הפרת הסכם ניגוד עניינים ושקילת שיקולים זרים, מהווה הפרה בוטה של חובותיו הציבוריות ושל כללי הצדק הטבעיים, פגיעה קשה באמון הציבור ואף חשש לפגיעה בטוהר המידות.
לכן, לנוכח חומרת הדברים העולים מהמידע שאסף המבקר, אנו קוראים לבירור מהיר של הנושא, ולהשעייתו של מר דנציגר מתפקיד מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה לאלתר. השארת מר דנציגר בתפקידו תהווה פגיעה חמורה באמון הציבור בשירות הציבורי ועלולה להוות דוגמא שלילית לפיה חשדות חמורים בנושאי טוהר המידות בשירות הציבורי, אינם נלקחים ברצינות הראויה.