מסמך הערות לתזכיר חוק לתיקון פקודת העיריות, שמוצע על ידי משרד הפנים בעקבות דו"ח הצוות בראשות דינה זילבר, לקידום טוהר המידות ברשויות המקומיות.

מסמך הערות לתזכיר חוק לתיקון פקודת העיריות, שמוצע על ידי משרד הפנים בעקבות דו"ח הצוות בראשות דינה זילבר, לקידום טוהר המידות ברשויות המקומיות.

כ"ה בתמוז, תשע"ז 19/07/2017
הודעה לתקשורת
מסמך הערות לתזכיר חוק לתיקון פקודת העיריות, שמוצע על ידי משרד הפנים בעקבות דו"ח הצוות בראשות דינה זילבר, לקידום טוהר המידות ברשויות המקומיות.
המסמך נכתב ביחד עם עמותת עורכי דין לקידום מנהל תקין.
השלטון המקומי בישראל הינו אחד מהגורמים המשפיעים ביותר על איכות חייהם ורווחתם של התושבים והאזרחים במדינת ישראל. תפקודן התקין ונקי הכפיים של הרשויות המקומיות הינו תנאי הכרחי למתן שירותים איכותיים לציבור התושבים ולקיומה של חברה משגשגת והוגנת, כמו גם לאמון הציבור ברשויות השלטון.
חרף תפקידו החשוב במארג החיים של תושבי המדינה, השלטון המקומי פועל בכתליה של תשתית נורמטיבית מורכבת ביותר, הבנויה טלאים-טלאים, ואשר מונה עשרות הסדרים חקיקתיים, כשהעיקרי בהם – פקודת העיריות – נחקק עוד לפני קום המדינה, בשנת 1925, ומאז קליטתו בשפה העברית לספר החוקים של מדינת ישראל בשנת 1964, תוקן עד כה 130 פעמים.
לפקודת העיריות מצטרפת שורה ארוכה של כתבים נורמטיביים, למעלה מ-92 במספר, אשר מסדירים את עבודתן של הרשויות המקומיות, ויחסיהן עם השלטון המרכזי, עם התושבים, ובינן לבין עצמן, ובהן: חקיקה ראשית, חקיקה משנית וצווים מינהליים.מעבר לכך, ישנן גם עשרות של הנחיות מינהליות מחייבות והסדרים נוספים.
מספר בלתי נתפס זה של הסדרים חקיקתיים מערים קשיים מהותיים כנים על היכולת לפקח אחר תקינות התנהלותו של השלטון המקומי, בין אם על ידי הרשות המבצעת של השלטון המרכזי ובין אם על ידי הציבור כולו, לרבות גופים אזרחיים. התנועה למען איכות השלטון בישראל ועורכי דין לקידום מנהל תקין סבורות, על בסיס ניסיונן הרב, כי ישנו קשר ישיר בין בעיות טוהר המידות בשלטון המקומי לבין המבנה הנורמטיבי המסורבל של השלטון המקומי.
יש הנהנים ממורכבות זו. אין להתעלם מכך שיש בנמצא גורמים המעוניינים בהותרת המצב הקיים על כנו, חלף איחוד החקיקה תחת קורת גג אחת, או למצער מספר מצומצם של חוקים. הצעת חוק העיריות, התשע"ב-2012 הייתה צעד לכיוון הנכון, על אף הקשיים שנפלו בה שאין זה המקום להרחיב בעניינם. העמותות קוראות למשרד הפנים לחזור ולקדם מגמה זו של הסדרת התחום תחת חוק אחד ומאוחד, להגברת המאבק הראוי כנגד השחיתות בשלטון המקומי.
אמנם תזכיר החוק מבקש לקדם את טוהר המידות בקרב הרשויות המקומיות, אולם מהווה הוא, בכל הכבוד, טיפול אסתטי גרידא, בהשוואה לטיפול השורש הנדרש בנסיבות אלו, הוא – יצירת הסדר חקיקתי חדש ושלם לאסדרת השלטון המקומי.
לצד האמור, ועד שיקודם חוק כולל כפי שמחייבת המציאות, דומה כי אכן אין מנוס מלתפור טלאים נוספים, באמצעות תזכיר החוק, וזאת – על מנת לחזק את טוהר המידות ברשויות המקומיות.