איכות השלטון למשרד המשפטים: פעןו לקצבת כהונתו של רב הכותל המכהן

איכות השלטון למשרד המשפטים: פעןו לקצבת כהונתו של רב הכותל המכהן

ט"ו באב, תשע"ז 07/08/17
הודעה לתקשורת
איכות השלטון למשרד המשפטים: פעןו לקצבת כהונתו של רב הכותל המכהן
בחודש אפריל השנה, פנתה התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש בעניין תקופת כהונתו הבלתי סבירה של הרב שמואל רבינוביץ', רב הכותל. הרב רבינוביץ' מכהן מזה עשרים ושתים שנים כרב המקומות הקדושים ומזה שבע עשרה שנים כרב הכותל המערבי. לעמדת התנועה, יש לפעול בהקדם לקציבת כהונתו של רב הכותל בהתאם למגמה הראויה והנוהגת של קציבת הכהונה של נושאי משרה בכירים ובהתאם לאמות המידה אשר נקבעו על ידי הממשלה, והכל כמפורט בהרחבה במכתבנו שבסימוכין.
היועמ"ש עדכן את התנועה כי העניין הועבר לטיפולה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לתחום הציבורי-מינהלי עו"ד דינה זילבר. בעקבות כך, פנתה התנועה לעו"ד דינה זילבר.
בחודש יולי קיבלה התנועה את התשובה בנושא לפיה הממשלה, בהחלטת ממשלה מס' 2464 מיום 8.3.2015, קבעה כי כהונת הסגל הבכיר-מוביל בשירות המדינה, ובכלל זה משרתו של רב המקומות הקדושים, תיקצב כך שכהונה תקנית במשרה כזו תעמוד על 6 שנים. אולם, הוסבר בתשובה כי מכיוון שהתחולה הינה תחולה פרוספקטיבית היא אינה חלה על המכהנים בעת ההחלטה ולפיכך כהונת רב המקומות הקדושים תיקצב רק לאחר התפנות המשרה ואיושה מחדש.
לעמדת התנועה, קציבת הכהונה כפי שתואר לעיל הינה ראויה והולמת את הרציונאלים של קציבת כהונה במשרות בכירות ובהתאם לעמדת הועדה לרפורמה בניהול ההון האנושי בשירות המדינה כפי שהוצגה בדו"ח שאומץ על ידי הממשלה בהחלטת הממשלה.
כמו-כן, מובן כי המשמעות של ההחלטה היא כי בעלי התפקידים המכהנים בעת ההחלטה, "יזכו" לתקופת כהונה ארוכה יותר מזו שנקבע בהחלטה לאותו תפקיד.
עם זאת, לעמדתנו, אין זה סביר כי המשרות של המכהנים בעת ההחלטה, ובפרט משרתו של רב הכותל, לא יקצבו כלל וכלל.
תפקידו של רב הכותל הוא תפקיד ששכרו בצידו. מדובר בתפקיד בעל מעמד מיוחד ולו היקף השפעה רב, הוא מנהל את כלל המקומות הקדושים ובפרט את אחד מהאתרים הקדושים והרגישים ביותר במדינה. מיותר לציין עד כמה לכותל המערבי מעמד מיוחד לעם היהודי וכתוצאה מכך, רבות המחלוקות הקשורות להתנהלות בכותל. המדובר במקום רגיש ומיוחד שמושך אליו בעלי עצמה והון ועל כן הסמכות לניהולו היא כמובן טומנת בחובה צבירת כוח רב.
היעדר קציבת כהונתו של רב הכותל הנוכחי עשויה להוות תמריץ להתנהלות באופן אופורטוניסטי או בלתי ראוי בשל הידיעה שאין חשש מפני חילופין בתפקיד. בנוסף, אי-קציבת הכהונה עלולה לתמרץ גורמים שונים לנסות לתגמל ו/או לשחד בדרכים שונות ובלתי ראויות את רב הכותל, כדי להביא להטיית שיקול הדעת שלו או לקבלת פריבילגיות, בפרט בהתחשב בסמכות רבת הכוח וההשפעה של שליטה באזור בעל מעמד ייחודי כאמור הנתונה בידו.
על אף שמדובר באדם שמכהן בתפקיד טרם החלטת הממשלה, לעמדתנו ניתן לקצוב את כהונתו, שכן הוא אינו בעל זכות מוקנית בכהונה בלתי מוגבלת בתפקיד. התפיסה היא כי, ככלל, אין לבעל תפקיד זכות קנויה לכהן בתפקיד.
על כן, פונה התנועה למשרד המשפטים בשנית וקוראת לפעול לקציבת כהונתו של רב הכותל המכהן בנפרד משאלת קציבת הכהונה של הבאים אחריו, לה ניתן פתרון ראוי זה מכבר. לעמדתנו, אין מקום לכהונה בלתי מוגבלת של רב הכותל הנוכחי. כהונתו של רב הכותל מזה עשרים ושתים שנים כרב המקומות הקדושים ומזה שבע עשרה שנים כרב הכותל המערבי אינה מתקבלת על הדעת ובוודאי שאינה מהווה תקופת זמן סבירה בשום קנה מידה ואין דומה לה במשרות מקבילות בשירות הציבורי.