קבלת החלטת תובע בעניינם של ראשי עיר מכהנים

קבלת החלטת תובע בעניינם של ראשי עיר מכהנים

03 ספטמבר 2017
קבלת החלטת תובע בעניינם של ראשי עיר מכהנים
בתנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש ולפרקליט המדינה בבקשה לקבל החלטת תובע בעניינם של שמונה ראשי רשויות מכהנים, אשר המלצות המשטרה בעניינם הועברו לפרקליטות בשנה וחצי האחרונות. זאת, נוכח החשיבות הציבורית בקבלת הכרעה תוך זמן קצר וסביר בעניינם של נבחרי ציבור מכהנים, ובפרט עת רבים מהם עודם מכהנים בתפקידם, על אף עננת ההליך הפלילי הרובצת מעליהם.
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש ולפרקליט המדינה, וצינה בפניהם כי פעמים רבות מדי משיגה המציאות את קצב עבודתה של הפרקליטות, ובעוד הליכי בחינת התיק לאחר המלצת משטרה נמשכים זמן רב, שבים ראשי הערים והמועצות ללשכתם, ומנהלים את הרשות המקומית כאשר ענן שחור של המלצה להגשת כתב אישום מרחף מעליהם.
במצב אבסורדי זה, חוזרים אותם ראשי ערים ומועצות אל "זירת הפשע" לכאורה, תוך שהם נתקלים על בסיס יומי בעובדים אשר יכול ויעמדו בשלב מאוחר יותר על דוכן החקירות, בסיטואציות מורכבות העלולות להביא לשיבוש חמור של הליכי משפט עתידיים – ואף בהיסח הדעת – להלך אימים על עובדי הרשות, ולפגוע פגיעה קשה באמונו של הציבור במערכת אשר בראשה עומד חשוד בפלילים אשר לגביו המליצה משטרת ישראל להגיש כתב אישום.
מתוך כך, כבר בשנת 2008 פנתה התנועה ליועמ"ש ולפרקליט המדינה, בפנייה בה בקשה כי יקבעו קריטריונים והנחיות ברורים בכל הנוגע למשך הזמן הראוי לקבלת הכרעת תובע בעניינם של נבחרי ציבור מכהנים.
ואכן, בחודש אוגוסט 2010 הוציא היועץ המשפטי לממשלה הנחיה שכותרתה "משך טיפול התביעה עד להגשת כתב אישום", ואשר מתווה את מסגרת הזמן הרצויה לטיפול והתמשכות ההליך הפלילי מרגע פתיחת החקירה ועד להגשת כתב האישום (הנחיה זו עודכנה בשנת 2014)
עם זאת, הגם שעל פניו, עניינם של נבחרי ואישי ציבור נחקרים נופלים תחת המסגרת הקבועה בסעיף 2(9) "עניין ציבורי מיוחד", עצם העובדה כי בהנחיה לא נזכרים מפורשות עניינם של אישי ונבחרי ציבור, יכול להיווצר הרושם כי דווקא בתיקים חשובים וציבוריים אלה, פרקי הזמן שהוגדרו בהנחיה אינם חלים או חלקים במידה חלקית בלבד.
כך, דווקא בעניינם של ראשי ערים – ובכללם כאמור ראשי ערים מכהנים – נמשך פרק הזמן להכרעת תובע זמן רב מן הרגיל, זמן בו מוסיף ראש הרשות לעמוד בראש הרשות המקומית, לקבל החלטות בעלות השלכות כבדות, ולבוא במגע עם גורמים במערכת.
התנועה מבקשת כי היועמ"ש ופרקליט המדינה יפעלו לזירוזם האפשרי של ההליכים ולהשלמתם ומיצוים בהקדם. נוסף על כך, מבקשת התנועה כי יפעלו לעדכן את הנחיות היועץ המשפטי לממשלה, כך שיכללו התייחסות מפורטת יותר לצורך הברור הקיים במיצוי ההליך הפלילי בעניינם של נבחרי ציבור – בין אם מכהנים ובין אם לאו.