הגבלת הסדרי טיעון עם אישי ציבור בכירים – שינוי הנחיית פרקליט המדינה

הגבלת הסדרי טיעון עם אישי ציבור בכירים – שינוי הנחיית פרקליט המדינה

י"ג חשון תשע"ח 02/11/2017
חתימת הסדר הטיעון עם שר התיירות לשעבר, סטס מיסז'ניקוב
הודעה לתקשורת
הגבלת הסדרי טיעון עם אישי ציבור בכירים – שינוי הנחיית פרקליט המדינה
בחודש אוקטובר השנה, פורסמה הודעת פרקליטות המדינה, בה הגישה הפרקליטות כתב אישום לבית המשפט השלום בתל אביב, בעניינו של שר התיירות לשעבר, מר סטס מיסז'ניקוב בעבירה של מרמה והפרת אמונים. בכתב האישום מיוחסת למיסז'ניקוב פעולה של ניגוד עניינים חמור וקידום ענייניה האישיים של מקורבתו בעודו מכהן כשר התיירות ומנהל את ענייני המשרד הממשלתי.
על פי הפרסום, כתב האישום הוגש על רקע הסדר טיעון אשר נחתם עם מיסז'ניקוב, במסגרתו הוא יודה בעובדות כתב האישום ויוטל עליו עונש מוסכם של חמישה עשר חודשי מאסר בפועל וכן 70,0000 ש"ח כקנס.
על פי הפרסומים השונים, במסגרת הסדר הטיעון הוקל האישום החמור אשר יוחס למיסז'ניקוב בראשית הדרך – עבירת השוחד – באישום מקל של מרמה והפרת אמונים, וכן הוסרו מכתב האישום אישומים נוספים בגין שימוש לכאורה בסם מסוכן מסוג קוקאין, בעודו מכהן בתפקידו כשר.
מקרה השר לשעבר מיסז'ניקוב מצטרף לשורה של מקרים בהם בוחרת פרקליטות המדינה לנקוט בצורה מקילה ורכה למול אישי ציבור בכירים אשר נחשדים בפלילים, תוך סיום ההליך כנגדם באופן מזורז ומקל – בהשוואה לחומרת העבירות אשר מיוחסות להם בראשית הדרך.
פעם אחר פעם, נחשפים אישי ציבור ועובדי ציבור כמי שפעלו באופן חמור ביותר למצופה מחובותיהם כנאמני הציבור, מצטיירת תמונה מטרידה לפיה מערכת אכיפת החוק איננה פועלת ביתר שאת וכמתבקש בנסיבות העניין – על מנת לפעול למיצוי הדין עימם באופן מלא, צודק ושוויוני.
קיים אינטרס ציבורי ממשי בקיום הליך משפטי גלוי ופתוח לציבור, במסגרתו יתאפשר מיצוי דין באופן מלא והוגן, תוך הבאת הראיות בפני בית המשפט, ובפני הציבור כולו. ונדגיש, כי לעמדתנו האינטרס הציבורי במיצוי הדין עם הנאשם גובר דווקא במקרים בעלי עניין ציבורי שבהם מעורב איש ציבור בכיר