איכות השלטון ליועץ המשפטי של הכנסת: אסור השתתפותו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן בהצבעה על "חוק ההמלצות"

איכות השלטון ליועץ המשפטי של הכנסת: אסור השתתפותו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן בהצבעה על "חוק ההמלצות"

ט"ו כסלו, תשע"ח 03/12/2017
הודעה לתקשורת
איכות השלטון ליועץ המשפטי של הכנסת: אסור השתתפותו של יו"ר הקואליציה דוד ביטן בהצבעה על "חוק ההמלצות"
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום א') ליועץ המשפטי של הכנסת, אייל ינון, לאסור את השתתפותו של יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן, בהצבעה על החוק במליאה באופן מיידי, וכן את השתתפותו, החמורה אף יותר, בדיוני ועדת הפנים והגנת הסביבה העוסקים בהצעת חוק זו
לפני מספר ימים פנתה התנועה ליועץ המשפטי של הכנסת בנושא הצבעתם של חברי כנסת נגדם מתנהלת חקירה פלילית, ועל כן מצויים לכאורה בניגוד עניינים בעצם הצבעתם על הצעת חוק סדר הדין הפלילי, "חוק ההמלצות" או בהשפעתם על ניסוחו כחברי ועדות שונות.
התנועה הדגישה את הכשל הטמון בניגוד עניינים זה, ועל כן ביקשה מאדוני לאסור את השתתפותם של חברי הכנסת דנן – הן בהצבעות במליאה בנוגע להצעת החוק; הן בהצבעות עתידיות, ככל שיהיו, על החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה; והן את השתתפותם בישיבות ועדת הפנים והגנת הסביבה שעניינן הצעת החוק האמורה.
בעקבות פניית התנועה אישר ינון כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, והשר חיים כץ אכן נמנעו מהצבעה על הצעת החוק בקריאה ראשונה, ובהתאם, ימנעו מלהצביע עליו בעתיד. מאידך, יושב ראש הקואליציה, ח"כ דוד ביטן לא יהא מנוע מהצבעה על החוק במליאה, או מהשתתפות בניסוחו כחבר ועדת הפנים והגנת הסביבה, שכן "מעבר לפרסום בתקשורת לא ידוע לו על כל חקירה שמתנהלת נגדו".
לאור תשובת היועץ המשפטי של הכנסת, מבקשת התנועה לעדכן את ינון, כי לפי פרסומים בתקשורת, השתנה המצב המשפטי. הבוקר זומן ח"כ ביטן לחקירה בחשדות לפיהם קידם לכאורה אינטרסים של בכיר בארגון פשע בעיריית ראשון לציון בתקופת כהונתו כסגן ראש העיר. זאת, בנוסף על חקירתו הצפויה ככל הנראה בנושא עבירות נוספות שביצע לכאורה במהלך כהונתו כחבר כנסת.
נוכח התפתחות זו, נראה שאין כל דרך להימנע מהצבתו של יו"ר הקואליציה בשורה אחת עם ראש הממשלה והשר כץ, כחברי כנסת נגדם מתנהלת חקירה משטרתית גלויה ופעילה – וככאלה המצויים בניגוד עניינים לכאורה בכל הנוגע ל"חוק ההמלצות".
ההימצאות בניגוד עניינים בהצבעה בוועדה הדנה ומצביעה על החוק, חמורה אף יותר מהשתתפות בהצבעה במליאה, וזאת במיוחד לאור העובדה שעצם הצטרפותו לוועדה נעשתה אך ורק לשם תמיכתו של ח"כ ביטן בהצעת החוק.
על כן, פנתה התנועה ליועץ המשפטי של הכנסת בשנית בבקשה לאסור את השתתפותו של יו"ר הקואליציה בהצבעה על החוק במליאה באופן מיידי, וכן את השתתפותו, החמורה אף יותר, בדיוני ועדת הפנים והגנת הסביבה העוסקים בצעת חוק זו.