איכות השלטון בקריאה לשרה שקד לקדום תיקוני חקיקה שימנעו ריקון מתוכן של חוק הריכוזיות

איכות השלטון בקריאה לשרה שקד לקדום תיקוני חקיקה שימנעו ריקון מתוכן של חוק הריכוזיות

ה' בשבט, תשע"ח 21.1.2017
על רקע כוונת אלשטיין לרכוש את חברת "בזק"
הודעה לתקשורת
איכות השלטון בקריאה לשרה שקד לקדום תיקוני חקיקה שימנעו ריקון מתוכן של חוק הריכוזיות
התנועה לאיכות השלטון פנתה לשרת המשפטים שקד לנוכח הפרסומים על הכוונה לרכישת "בזק" על ידי בעל השליטה באי.די.בי, אדוארדו אלשטיין, המוכיחים מעבר לכל ספק שהשימוש בפרצות בחוק הופך לשיטתי וחוזר על עצמו על ידי אלשטיין, באופן ששם ללעג ולקלס את הראציונל בבסיסו של החוק: "התיקונים המוצעים אינם בבחינת שינוי כללי המשחק, הם באים להגשמת כוונת המחוקק ולמנוע את ריקונו מתוכן של החוק".
בחודש ספטמבר 2017 פנתה התנועה לשרה שקד במכתב שעניינו קידום תיקוני חקיקה בחוק לקידום התחרות ולצמצום הריכוזיות, לאור הפרצות הרבות אשר קיימות בו, ומאפשרות לחברות אלו לעקוף את הוראותיו ולסכל את תכליתו.
בפניית התנועה הוצעו מספר הצעות, אשר מטרתן לגשר על הפערים בנוסח החוק, ולאפשר הגשמה מלאה של הראציונלים בבסיסו.
הצעות התנועה הועברו על רקע הפרסומים בתקשורת לפיהם בכוונת קבוצת "אי.די.בי פיתוח", בשליטת אדוארדו אלשטיין, להשתמש בפרצות המדוברות בחוק ולהתגבר על הוראותיו הדורשות "קיפול שכבות" בפירמידת אי.די.בי. זאת ע"י מכירת חברת דיסקונט השקעות, הנמצאת בבעלות "אי.די.בי פיתוח", לחברה פרטית בבעלות אלשטיין, אשר הוקמה במיוחד לשם עסקת המכירה. כך, ישמור אלשטיין על אחזקותיו בכלל החברות, תוך הערמה על הוראות הדין.
במקביל לפרסום הכוונה לביצוע העסקה, פורסם גם כי הנושא הגיע אל שולחן השרה, וכי לאחר שקילת הנושא הוחלט שלא לקדם את התיקונים המוצעים לעת עתה. והנה, אלשטיין ברכישת חברה פירמידלית אחרת – קבוצת "יורוקום", המחזיקה בחברת "בזק" וחברות הבת שלה.
נראה, כי כוונותיו של אלשטיין כפי שפורסמו בהרחבה בימים האחרונים, מדגישות יותר מתמיד כי הגיעה השעה, ועיכוב נוסף של תיקוני חקיקה נדרשים אלו יעקר מתוכן לחלוטין את הוראות החוק ותכליתו. על כן, קוראת התנועה לשרת המשפטים שקד לקדם בדחיפות את התיקונים המוצעים על מנת להימנע מפגיעה קשה במהלכים החשובים שהונהגו בנושא הריכוזיות בעשור האחרון, שתהווה בכייה לדורות של ממש.
נוכח הפגיעה הקריטית בהגשמת מטרות החוק, ולנוכח המעקפים והתעלולים שמבוצעים פעם אחר פעם בכדי להתגבר על הרגולציה ולפגוע באינטרס הציבורי, נראה כי הגיעה העת להשלים את תיקוני החקיקה, החיוניים להגשמת תכלית החיקוק, ולבחור את אחד הפתרונות המוצעים, טרם השרשת הנורמה לפיה חברות הענק מדלגות בקלילות ובגסות מעל רצון המחוקק.