עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד עסקת הדולפינריום מגיעה לבג"ץ

עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד עסקת הדולפינריום מגיעה לבג"ץ

עתירת התנועה לאיכות השלטון נגד עסקת הדולפינריום מגיעה לבג"ץ
בית המשפט העליון ידון מחר (ד') בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד רשות מקרקעי ישראל, עיריית תל אביב יפו, הוועדה המקומית תל אביב יפו וחברת "השער לישראל בע"מ" בדרישה לביטול עסקת הדולפינריום: בג"ץ 9831/16, בשעה 11:30. "להיטותה של רמ"י לקדם את העסקה בכל מחיר מעוררים חשש בדבר המניעים העומדים בשורש העסקה".
בעתירה, שהוגשה בדצמבר 2016, דורשת התנועה לבטל את הסכמתה של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לתוכנית האיחוד והחלוקה תא/2/3660 שמהווה את השלב האחרון ביישום עסקת הדולפינריום, לבטל את החלטת מועצת רמ"י שאישרה את העסקה, לבטל את ההסכם המשולש בין רמ"י, עיריית תל אביב ובעלי הדולפינריום, השער לישראל בע"מ, שנחתם בשנת 2003 ולבטל את חוזה החכירה שנחתם עם ה"שער לישראל".
במסגרת העסקה הסכימו רמ"י ועיריית תל אביב לקדם עם השער לישראל עסקת "חילופי קרקע" מפוקפקת, במסגרתה השער לישראל "מוותרת" על זכויותיה בדולפינריום שעומד נטוש מזה עשורים, שהוכח מעל לכל ספק ששוויו הכלכלי כמעט ולא קיים ושחוזה החכירה שלו מופר על ידה באופן בוטה ובתמורה מקבלת זכויות חכירה לדורות במגרש סמוך ממזרח, בן 12 דונם, מהנדירים והיקרים בישראל, ועליו זכויות בנייה בהיקף של עשרות אלפי מ"ר לבניית מיזם נדל"ן של מגורים ומלונאות. מדובר באחת החלקות האחרונות שנותרו ריקות ב"קו ראשון לים", חלקה ייחודית ונדירה ב"קילומטר הזהב" הנדל"ני של תל אביב. זכויות אלה, על גבי קרקע ציבורית, מוענקות לשער לישראל ללא מכרז ובלא כל התמחרות, תוך פגיעה קשה בשוויון ובעקרון הצדק החלוקתי אך ורק משום שהתמזל מזלה להיות בעלי החלקה הסמוכה.
"העסקה מבטאת שימוש ציני ומלאכותי בכלי התכנוני של איחוד וחלוקה: הענקת זכויות בנייה רחבות היקף במתחם המזרחי, בד בבד עם הקצאתן לחוכר שקודם לכן החזיק בנכס חסר כל תועלת, שעה שעמדו בפני הרשויות חלופות כה רבות להשגת המטרה הציבורית של שמירת רצף הטיילת – מהווה ניצול לרעה של כלי האיחוד והחלוקה, בניגוד למטרות התכנוניות לשמן הוא נוצר, וכן ניצול של האמון שניתן ברשות כנאמנת על קרקעות הציבור".
"להיטותה של רמ"י לקדם את העסקה בכל מחיר, חרף הפרותיה הרבות של החברה, חרף השומות שנערכו לעסקה אשר באופן עקבי הצביעו על פער בין שווי המתחמים הנמדד במאות אחוזים, חרף ביקורתו החריפה של מבקר המדינה והביקורת הציבורית העזה שליוותה את הליכי התכנון, וחרף השלכות הרוחב הקשות שהעסקה צפויה לגרום מכאן ולהבא מעוררים חשש בדבר המניעים העומדים בשורש העסקה".