התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש הכנסת: פרסם הנחיות מפורשות לח"כים המתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות

התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש הכנסת: פרסם הנחיות מפורשות לח"כים המתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות

הודעה לתקשורת
18.07.2018
התנועה לאיכות השלטון ליועמ"ש הכנסת: פרסם הנחיות מפורשות לח"כים המתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות
בעקבות הכרזתם של לפחות 3 ח"כים מכהנים על התמודדותם בבחירות לרשויות המקומיות, ובעקבות עתירה דחופה שכבר הגישה התנועה לאיכות השלטון נגד ח"כ רחל עזריה, פנתה היום (ד') התנועה ליועמ"ש הכנסת בבקשה לפרסם הנחיות מפורטות בנושא לח"כים המתמודדים. "עולה החשש שמתמודדים המשמשים כנבחרי ציבור יעשו שימוש שלא כדין במשאבי הציבור לשם תעמולת בחירות – תוך השגת יתרון שאינו חוקי ואינו הוגן על פני מועמדים אחרים".
ב-30 באוקטובר 2018 יתקיימו בחירות לרשויות המקומיות בישראל ועד כה כבר הכריזו 3 ח"כים באופן רשמי כי יתמודדו בבחירות לרשויות. מפרסומים בתקשורת אף עולה כי ייתכן וחברי כנסת נוספים יודיעו בתקופה הקרובה על התמודדות.

אין פסול בהתמודדות של חברי כנסת ושרים בבחירות לשלטון המקומי, אך מעבר לשאלות הערכיות הנוגעות למידת מחויבותו של ח"כ מכהן לתפקידו הציבורי (ולמשכורת המשולמת לו בעבור תפקידו זה), בזמן שהוא מנהל קמפיין בחירות לרשות מקומית,עולה החשש שמתמודדים המשמשים כיום כנבחרי ציבור, ויש להם גישה למשאבי ציבור האמורים לשמש אותם לצורך תפקידם הפרלמנטרי, יעשו, במודע או שלא במודע, שימוש שלא כדין במשאבי הציבור לשם תעמולת בחירות – תוך השגת יתרון שאינו חוקי ואינו הוגן על פני מועמדים אחרים.

רק השבוע נאלצנו להגיש עתירה בנושא כנגד ח"כ רחל עזריה, לאחר שפרסמה קול קורא המזמין את הציבור לקחת חלק בקמפיין הבחירות שלה, באמצעות כתובת הדוא"ל הרשמית שלה כחברת כנסת לרשימת התפוצה אותה אגרה בתפקידה כח"כית מכהנת.
בעקבות כך, ובכדי לוודא שח"כים המתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות לא ייכשלו בעתיד ולא יעשו שימוש אסור במשאבים הנתונים להם, וכן כדי לוודא שהח"כים אינם זוכים ליתרון לא חוקי ולא הוגן על פני מועמדים אחרים, אנו סבורים כי לקראת הבחירות לרשויות המקומיות ראוי שהיועץ המשפטי לכנסת יוציא הנחיות מפורשות המבהירות את האיסורים החלים על ח"כים המתמודדים בבחירות לרשויות המקומיות – ולרבות השימוש בנכסי הציבור העומדים לרשותם