בשביל זה יש חברים,אלמוג פלד, מתמחה התנועה לאיכות השלטון

בשביל זה יש חברים,אלמוג פלד, מתמחה התנועה לאיכות השלטון
בחודש מרץ האחרון התייצב ראש הסגל בלשכת נתניהו, נתן אשל, בבית הדין של נציבות שירות המדינה. במסגרת עסקת טיעון, אשל הודה בין היתר בצילום לא מקובל של עובדת הלשכה, בהתנהגות לא ראויה ובחדירה לצנעת הפרט שלה.

אשל הורשע ע"י בית הדין, ובמסגרת אותו הסדר התחייב להתפטר מתפקידו בשירות המדינה ולא לעסוק עוד בפעילות ציבורית בתמורה לכך שעונשו יסתכם בנזיפה חמורה בלבד. על מנת להפסיק כל קשרי עובד-מעביד בינו לבין המדינה, הורתה הנציבות לאשל להחזיר מיידית את הרכב והטלפון שקיבל מהמדינה. מאותה סיבה פסקה הנציבות כי גם דמי ההסתגלות יהיו על סך 120 אלף שקלים ויועברו בתשלום אחד, בניגוד לדרישתו של אשל לקבל 240 אלף שקלים שיפרסו לאורך מספר חודשים.
אולם אם לא די בפרשה עצמה כדי להביך, כחודשיים לאחר מכן התברר כי בניגוד להנחיות, דמי ההסתגלות נפרסו ושולמו לאשל לאורך שלושה חודשים. בנוסף, אשל קיבל אישור ממשרד ראש הממשלה, גם כן בניגוד להנחיות הנציבות, להמשיך להחזיק ברכב היקר ובטלפון הסלולרי שקיבל מהמדינה עד לתחילת חודש יוני. פירוש הדבר הוא שלמרות שבמסגרת ההסדר אשל היה אמור להפסיק לעבוד בשירות המדינה, קשרי עובד-מעביד בינו לבין המדינה המשיכו להתקיים. כך לפרשה המביכה גם כך נוספה הפרה בוטה של משרד ראש הממשלה את הוראות הנציבות, וגם בדיחה עצובה על חשבוננו, משלמי המיסים.
ביום חמישי האחרון נתן אשל חזר – הפעם בגדול. זה החל בפרסום על כך שנפגש עם היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, עו"ד שלומית פרגו-ברנע, פרסום שהוכחש על ידה אך אושר על ידו. זה המשיך בכך שהיא שינתה את תגובתה ואישרה את הפגישה עמו, אך הכחישה שמדובר בניסיון להכשיר את חזרתו של אשל לשירות המדינה. גם אשל עצמו הכחיש שחזרה שלו עומדת על הפרק וטען אף שאינו מעוניין לחזור. ואז הגיעה ח"כ שלי יחימוביץ' וחשפה מייל ששלח אשל לפני כחודשיים לאותה יועצת משפטית – על מנת שזו תבדוק האם יהיה זה תקין שהוא יעמוד בראש צוות המו"מ הקואליציוני כפי שביקש ממנו נתניהו.
חשוב להדגיש – פרט לעבירות בגינן הורשע אשל, כל הטענות הן כלפי נתניהו. נראה שראש הממשלה כלל אינו מוטרד מאי תקינותו של מינוי כזה, לאור העובדה שאשל הוא שבדק את הנושא ולא נתניהו עצמו. גם במו"מ לצירופה של קדימה לממשלה ובניסיונות למנוע את עזיבתה לקח אשל חלק בהוראת נתניהו. אז כרגע אמנם נראה שבמינוי פרטי – שאינו חלק משירות ציבורי ולא ימומן מקופת המדינה – אין בעיה משפטית, אך מהבעיה האתית לא ניתן להתעלם. כלומר, ניתן להתעלם אם אתה ראש הממשלה. אז מה אם מדובר בזלזול בציבור הישראלי בכלל ובציבור הנשים בפרט, ואז מה אם מדובר בהתנהלות שלטונית לקויה ולא ראויה. ניצחנו בבחירות? צריך להרכיב קואליציה? עסקים כרגיל.