האבירות לא מתה- יום איכות השלטון 2011 – מיכל בן משה

האבירות לא מתה- יום איכות השלטון 2011 – מיכל בן משה
אופייה המיוחד והלוחמני של שנת 2011 בא לידי ביטוי כחוט השני בעת ההתבוננות באבירים שנבחרו לשאת בתואר השנה. זאת כאשר הפעילות של רבים מהם נוגעת למלחמה בתאגידים, בקשרי הון ושלטון, בכל אותם גורמים הגוזלים מהציבור את המגיע לו ומנצלים לרעה את כוחם, בחלק מהמקרים כוח שהוענק להם כמנדט על ידי הציבור עצמו.
* מיכל בו משה סטודנטית לתקשורת באוניברסיטה העברית מתמחה בדוברות התנועה

בימי הביניים, נחשב "אביר" לתואר אצולה שהעיד על כבוד רב כלפי הנושא אותו ועדות רשמית כי האדם הינו בעל תכונות חברתיות ומוסריות בדרגה גבוה מהרגיל. אותם אבירים, רכבו על סוסים אציליים בעודם מכוסים שריון פח, נאבקים למען ממלכתם בחירוף נפש.

האבירים של היום הם בעלי מאפיינים הרואים פחות, אפורים ויומיומיים יותר. אותן תכונות מוסריות עדיין מפעמות בקרבם אולם אין הם נושאים בגאון את דגל המולדת קבל עם ועדה אלא עושים את עבודתם נאמנה, בהתמדה ואמונה מדי יום ביומו.
הם מהלכים בינינו- חושפי שחיתויות, מחוקקים, עותרים ציבוריים, אנשי תקשורת לוחמניים. בתנועה למען איכות השלטון החליטו לתת לבולטים שבהם את הכבוד הראוי ב"יום איכות השלטון" המתקיים מדי שנה.
שנת 2011 תיזכר כשנת המחאה החברתית, השנה בה האזרח הפשוט הרים את ראשו מקשיי המציאות היומיומית וביקש לשפר אותה- לא רק למענו אלא למען עתיד ילדיו ועתיד המדינה שהוא אוהב כל כך ושוברת את ליבו (וחסכונותיו) שוב ושוב. אופייה המיוחד והלוחמני של שנת 2011 בא לידי ביטוי כחוט השני בעת ההתבוננות באבירים שנבחרו לשאת בתואר השנה. זאת כאשר הפעילות של רבים מהם נוגעת למלחמה בתאגידים, בקשרי הון ושלטון, בכל אותם גורמים הגוזלים מהציבור את המגיע לו ומנצלים לרעה את כוחם, בחלק מהמקרים כוח שהוענק להם כמנדט על ידי הציבור עצמו.

בקטגוריית הרשות המבצעת, קיבל את האות השר משה כחלון, שר התקשורת והרווחה שפעל באופן אמיץ וחסר פשרות למען הצבת תחרות בשוק התקשורת למונופולים הגדולים והפסק קיומם של הסדרים כובלים בין גופי תקשורת לצרכנים. איך זה משפיע על חיי האזרח? חסל סדר המתנה בלתי נגמרת להתנתקות מהכבלים או הלוויין, חשבון פלאפון הגיוני יותר וכוח מיקוח רב יותר אל מול כל החברות שעד כה מיררו את חיינו לא אחת.
בקטגוריית הרשות המחוקקת, זכה בפרס הרב חיים אמסלם שניצב בשיאה של סערה תקשורתית לא מכבר עקב פרישתו ממפלגת ש"ס על רקע חילוקי דעות אידיאולוגיים. הרב אמסלם הקריב את מעמדו האישי והמקצועי בכדי לפעול למען מציאות טובה יותר בחברה הישראלית- מציאות בה מתקיימת חלוקה שווה בנטל, בה יהודים חרדים לוקחים אחריות על גורלם לא רק על ידי לימודי תורה אלא גם בעבודת כפיים, מציאות בה מתקיימת סובלנות אמיתית בין קבוצות שונות בחברה והקו המשיק ביניהן מתאפיין במתינות והקשבה.
השופט בדימוס סטיב אדלר שכיהן שנשיא בית הדין הארצי לעבודה, זכה באות בקטגוריית הרשות השופטת. השופט אדלר קבע תקדימים חשובים מאין כמוהם שהגנו ויגנו בעתיד על כל אזרח שייחשף להתנהלות בלתי תקינה בסביבתו ויחליט לפעול למען החוק וניקיון הכפיים. השופט אדלר פעל לקידום מערכת הוגנת של יחסי עבודה בישראל ובכך השפיע נגע בחייו של כמעט כל אזרח בישראל.
בקטגורית הרשות המבקרת, זו שתפקידה הרשמי הוא שמירה על איכות השלטון, זכה בועז ענר, המשנה למנכ"ל מבקר המדינה. ענר הקפיד בתפקידו לנסח ביקורת הגונה וחתר לחקר האמת ללא פשרות. את פרי עבודתו המקצועית ניתן לראות בשחיתות העמוקה שחשף בהתנהלותה של קופת חולים "מאוחדת". בעבודתו, מוודא ענר שכספי הציבור יתועלו לטובת הציבור כפי שראוי שיקרה ולא ימצאו דרכם לכיסים לא להם.
בקטגורית התקשורת, זכתה באות העיתונאית מירב ארלוזרוב מעיתון "דה מרקר". בעולם תקשורתי הנשלט ע"י בכירי המשק ובכך הופך לאקסיומה אבסורדית, מירב ארלוזרוב מציגה כתיבה עיתונאית חפה מאינטרסים, ביקורתית ומקצועית. ארלוזרוב תורמת בעבודתה העיתונאית לחיזוק המשק הישראלי וטיהורו ממקרים של התעשרות בלתי מוצדקת על חשבון רווחת הציבור.
בקטגורית המאבק לטוהר מידות ואיכות שלטון, זכה עו"ד יואב ללום, ששמו עלה לכותרות בעיקר בעקבות המאבק כנגד האפליה העדתית החמורה שהתרחשה בביה"ס לבנות בעמנואל. גם לאחר סיום הפרשה, ללום ממשיך הלאה לקרב הבא בנושא הגזענות והאפליה במגזר החרדי והפעם בנושא הסמינרים התיכוניים לבנות, המצהירים על מוצא עדתי כחלק מנתוני הקבלה הדרושים בכדי להיכנס בשעריהם.
בקטגורית השלטון המקומי, הוענק האות לחנן ארז- ראש המועצה האזורית מגידו. רשויות מוניציפאליות רבות מדי בישראל נגועות בשחיתות חמורה. חנן ארז, זכה באות הודות לניהולו את המועצה האזורית מגידו בניקיון כפיים תוך שקיפות מרבית ואף על קידום נושאי החינוך ואיכות הסביבה באזורו באופן יוצא דופן.
ולבסוף, מקבל אות נוסף, הפעם בקטגורית החינוך והכלכלה, הינו פרופ' איתן שישינסקי שעל שמו נקרא הדו"ח המפורסם שהעז והשיב חלק מתמלוגי הגז לבעליו החוקיים- החברה האזרחית הישראלית. פרופ' שישינסקי פעל באופן מקצועי והגון בסוגיה רגישה מאין כמוה, תוך עמידה בלחצים אדירים שהופעלו עליו בידי בעלי כוח וממון.

נותר לנו רק לקוות, שפועלם של אבירי 2011 יהיה כמגדלור לנושאי תפקידים בישראל בשנים הבאות. מי ייתן והבחירה לתואר הכבוד רק תלך ותעשה קשה יותר עקב התרבותם של דורשי טובת הציבור הישראלי החותרים לצדק, אמת והגינות.