על מה באמת נלחמת התנועה לאיכות השלטון? – יוסי יעלי

על מה באמת נלחמת התנועה לאיכות השלטון? – יוסי יעלי
התנועה לאיכות השלטון הוקמה לפני כעשרים שנה, נלחמת מאז ברציפות בתופעת השחיתות וגם הגיעה להישגים יפים במאבקיה. עד היום מתנוססות בהבלטה בפרסומי התנועה כותרות על המאבק בשחיתות, וקריאות לציבור הרחב להשתתף במלחמה הזאת ולהצטרף לתנועה. בכותרות האלה לא מובלטות מספיק הפעילויות בשטח של התנועה, שהן כיום רחבות הרבה יותר מאשר המאבק בשחיתות, והן כוללות גם מאבק למינהל תקין יותר וגם מאבקים אידיאולוגים ( למשל על מרכיב השוויון ).

התנועה לאיכות השלטון מנהלת הליכים משפטיים מגוונים, משתתפת במאבקים ציבוריים ומוציאה הודעות לעתונות בענינים ציבוריים שונים. עיון בנושאים המטופלים ( ראה למשל בעמוד האש של חודש יולי 2011 ) מלמד שבערך שליש מהפעילויות עוסקות בענינים הקשורים לשחיתות, בערך שליש מהפעילויות עוסקות בענינים של מינהל לא תקין ובערך שליש מהפעילויות עוסקות בנושאים מגוונים כגון נושאים אידיאולוגים, נושאים אתיים ועוד, כאשר לחלקם יש נגיעה למינהל לא תקין או אולי אפילו לשחיתות.

המינון הזה הוא טוב, והוא משקף גישה מאוזנת עם הבנה שהשחיתות היא רק בעיה חברתית אחת ויש עוד נושאים לא פחות חשובים ממנה בהתנהלות מימשלית (חשוב מאוד לבער שחיתות, אבל זה לא מספיק. למשל מימשל שאינו עושה כלום אינו מושחת אבל בחיים יש צורך לפתור בעיות). כדי לקבל גב ציבורי חזק יותר לפעילות התנועה לאיכות השלטון כדאי להדגיש בפרסומים וגם בכותרות שהתנועה מטפלת גם בבעיות של מינהל שמתנהל בצורה לא תקינה וגם בבעיות של מינהל שאינו מטפל כראוי (או בכלל) בבעיות שמציקות לציבור. לאחרונה התנועה הצטרפה למאבק הציבורי נגד הריכוזיות במשק שזאת דוגמא טובה לעשיה בשטח שלא על פי הכותרות. הכותרת של מלחמה בשחיתות אינה מספיק אטרקטיבית לציבור הרחב כדי לצאת מקליפתו ולתמוך בתנועה.