מסקנות מדוח מבקר המדינה בענין רשות המסים- יוסי יעלי

מסקנות מדוח מבקר המדינה בענין רשות המסים- יוסי יעלי
יוסי יעלי קרא בתשומת לב את הפרק בדוח המבקר הדן בהתנהלות רשות המסים ומגיע לתובנות
בעקבות קריאה של המימצאים, המתוארים בפרק על רשות המסים בדוח מבקר המדינה 61ב', נוצר אצל הקורא הרושם המצטבר, שהמבקר עלה על שורה של כשלים חמורים בהתנהלות רשות המסים כגוף ארגוני ציבורי.

להלן עיקר מימצאי המבקר בענין התנהלות רשות המסים כארגון ציבורי:
1. ועדות בוחנים אינן מקפידות לפעול על פי הנחיות נציבות שירות המדינה
2. הרשות ממנה, מפעם לפעם, עובדים למשרות פנויות כ"תפקיד נוסף". מינויים אלה נמשכים לעתים תקופה ארוכה מזו המותרת למינוי בפועל, וגם אין הקפדה שמינוי כזה יתאפשר רק לעובד שעומד בדרישות הנוגעות להשכלה ולניסיון הנדרשים למילוי המשרה בתפקיד הנוסף.
3. אם כי שנים רבות שירות המדינה שם לעצמו למטרה שעובדיו הבכירים יהיו בעלי השכלה אקדמית, הרי במכרזים לתפקידי ניהול בכירים ברשות המסים הרשות הסתפקה בדרישה של השכלה של 12 שנות לימוד בלבד.
4. מנהל הרשות נוהג להעביר מפעם לפעם עובדים בכירים לתפקידים אחרים בעלי מעמד דומה, על פי החלטתו הבלעדית ושלא לפי כללים או קריטריונים מנחים.
5. עקב הכשלים שנחשפו בהליכי המינויים של עובדים ברשות לפני מספר שנים
( שבעקבותיהם הוגשו כתבי אישום, והמנהל לשעבר של הרשות הורשע בינואר
2011 ), סוכם בסוף 2008 עם מנהל הרשות מר יהודה נסרדישי כי יוקם צוות להפקת לקחים לתיקון הכשלים שיציג מסקנות לא יאוחר מ-30.6.09. עד סוף 2010 טרם הוגש דוח הצוות.
6. המבקר מצא פגמי התנהלות בהליך הקיים של גילוי מרצון של הכנסה שלא דווחה במועד. המבקר קובע שההליך הקיים מאפשר התחמקות מעונש ופותח פתח להלבנת הון, וממליץ לגבש נוהל מפורט שיכלול את האחריות, הסמכות וחובת ההנמקה של כל אחת מחוליות הבדיקה ברשות, המעורבות בהליך הגילוי מרצון. המבקר גם ממליץ על שקיפות באמצעות פרסום הסדרי הגילוי ובכלל זה פרסום שמותיהם של מי שהעלימו מס בנסיבות מחמירות ונהנו מההסדר המיטיב.

רוב הכשלים לעיל קשורים בהעדר נוהלים מסודרים או עבודה שלא על פי הנוהלים. ענינים כאלה נופלים בתוך אחריותו האישית של מנהל הרשות מר יהודה נסרדישי.
בנוסף לאמור לעיל, מר נסרדישי בתקופת כהונתו כמנהל הרשות הנהיג שיטת תמריצים לעובדים לגבות יותר מסים ועקב כך הרשות עמדה יפה ביעד איסוף המסים. להוותם של הנישומים השיטה הביאה ללחצים בלתי הוגנים ( ואולי אפילו בלתי חוקיים ) על הנישומים כדי שיסכימו להתפשר על שומה גדולה ממה שמתחייב על פי החוק (ידיעות אחרונות 26-3-2010). מר נסרדישי התעלם מהבעיה ההתנהלותית הזאת אם כי הנושא הוא באחריותו האישית והבלעדית והוא היה מודע לקיום הטענות כלפי השיטה.
כל המימצאים ביחד מעידים על כך שניהולו לא היה ברמה המצופה ממנהל של רשות ממלכתית. מר נסרדישי התעלם מחובתו כמנהל לטפל בבעיות של התנהלות רשות המסים. נקווה שהמנהל הבא אחריו יהיה מוצלח יותר.

מסקנות:
1. לא נראה שיש צורך בועדת חקירה כפי שדרשה התנועה לאיכות השלטון. פשוט צריך ליישם את המלצות המבקר.
2. המימצאים יוצרים תמונה ברורה של כשלים שמקורם הראשי הוא בכשלי התנהלות הנמצאים באחריותו הישירה של מנהל הרשות מר יהודה נסרדישי. עם פרישתו הצפויה של מר נסרדישי חשוב להקפיד על מינוי מנהל חדש לרשות המסים שיגלה ראש גדול ויקח אחריות, ויטפל בכשלים שעליהם הצביע המבקר בדוח.

את עיקר הלחץ הציבורי היום כדאי להפעיל לכיוון שר האוצר כדי שהמינוי הבא למשרת מנהל רשות המסים ייעשה תוך בחינת יכולתו ורצונו של המועמד ליישם את המלצות המבקר לתיקון המצב. בינתיים מתקבל הרושם ששר האוצר אינו מוטרד מהנעשה ברשות המסים כל עוד קצב תקבולי המסים מניח את הדעת. בתכנית העבודה למשרד האוצר, שהוכנה על ידי שר האוצר לשנת 2011, אין אפילו אזכור של רצון לשפר את המצב בהתנהלות רשות המסים, על אף מה שנחשף בבית המשפט במשפטו של הראש הקודם של רשות המסים, מר ג'קי מצא.

יוסי יעלי חיפה יולי 2011