מינוי רמטכ"ל זמני כתוצאה ממשחקי כוחות – יומנה של מתמחה , שולה פוקס

מינוי רמטכ"ל זמני כתוצאה ממשחקי כוחות – יומנה של מתמחה , שולה פוקס
זו תקופה לא קלה עבור על המטה הכללי של צה"ל, פוליטיקה בתוך כל ארגון יכולה בקלות מאוד להתגלגל למשהו מאוד מכוער. קודם היה את כל העניין סביב מינוי גלנט ואילו הצעקה האחרונה היא המינוי הזמני של יאיר נווה שגם סביב פרשיה זו יש לא מעט מתנגדים.

התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה, שר הביטחון, שרי הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה בבקשה שלא לאשר את מינויו של יאיר נווה כממלא מקום זמני לרמטכ"ל ולפעול להארכת כהונתו של הרמטכ"ל המכהן עד לבחירתו של המועמד המתאים לכהונת הרמטכ"ל הבא.

לאורך כל התקופה האחרונה נוכחנו לראות כי בין הרמטכ"ל המכהן גבי אשכנזי לבין שר הביטחון אהוד ברק מתקיימים יחסי יריבות ומאבקי כוח שלדעתי לא היה בכלל מקום לראות בפומבי ואשר הציגה את מערכת הביטחון באור חלש. יש הסוברים כי זאת הסיבה שלא תוארך כהונתו של גבי אשכנזי עד שיאותר ממלא מקום וכפי שנטען ע"פ גורמים בלשכת ראש הממשלה, "יש נתק מוחלט בין ברק לאשכנזי, ובמצב של חוסר שיתוף פעולה כה עמוק אין אפשרות להשיב את אשכנזי".

אנו נמצאים בתקופה של חוסר וודאות ביטחונית וזאת במיוחד לאור כל האירועים האחרונים במצרים, זה לא הזמן לרולטה רוסית ביטחונית ובעצם במציאות של המזרח התיכון זה אף פעם לא הזמן לקחת סיכונים ומה זה בכלל ממלא מקום זמני? האם מערכת הביטחון יכולה להרשות לעצמה בכלל להכניס מישהו לתפקיד באופן זמני, ללא חפיפה וללא הכנה מוקדמת?

בכל מקרה, התנועה אינה מטילה ספק או נוקטת עמדה בעניין יכולת תפקודו וכישוריו המקצועיים של יאיר נווה אך היא כן מעירה כי מדובר באלוף שחזר לשירות קבע לפני כחודשיים, לאחר כשלוש שנים באזרחות.
השכל הישר אומר כי אין סיבה שימונה ממלא מקום זמני ואין באמת בעייתיות בכך שגבי אשכנזי ימשיך לכהן עד שיאותר לו מחליף. גבי אשכנזי הוא רמטכ"ל עם ניסיון של שנים רבות ברמת הפיקוד הגבוהה ביותר וזכה לשבחים רבים על תפקודו.

באופן רשמי רמטכ"ל אמור לכהן לשלוש שנים אך נהוג להאריכה לארבע שנים, יוצא דופן היה רפאל איתן שכיהן לחמש שנים ולכן אין בעיה שכהונתו של אשכנזי תוארך עד שימצא מחליף ולכן מדובר בעיקר במשחקי כוח ואגו ותו לא.