אישורים מטעם משרד האוצר להעברת נכסים וקרקעות בין הסוכנות היהודית לחברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדיה התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') לשר האוצר, משה כחלון ולממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר

אישורים מטעם משרד האוצר להעברת נכסים וקרקעות בין הסוכנות היהודית לחברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדיה התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') לשר האוצר, משה כחלון ולממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר

כ"ז בסיון תשע"ז 21/06/2017
הודעה לתקשורת
אישורים מטעם משרד האוצר להעברת נכסים וקרקעות בין הסוכנות היהודית לחברה לניהול קופת התגמולים והפנסיה של עובדיה
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') לשר האוצר, משה כחלון ולממונה על רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון, דורית סלינגר
מזה למעלה משנתיים מנהלת התנועה עתירה בבג"ץ שעניינה הליך אישור עסקת העברת הזכויות של קרקע עליה שוכן מרכז קליטה במבשרת ציון מידי המדינה לידי קופת התגמולים והפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית. עיקרו של ההליך מתמקד בשינוי ייעודה של הקרקע מציבורי לפרטי, אשר לימים התגלה כי אושר בחטא ובשל טעות סופר, ומבלי שעבר בוועדות אשר אמורות היו לאשרו. יצוין, כי בעקבות עתירת התנועה לבג"ץ, בימים אלו מתכנסות וועדת הפטור וועדת המשנה של רשות מקרקעי ישראל על מנת לדון פעם נוספת באותה עסקה.
בזמן שחקרה התנועה לעומק את העסקה הנוגעת להליך מבשרת, צצה ועלתה שאלה מטרידה אשר נלוותה לפרשה, ואשר כל עניינה בהליך העברת נכסי מקרקעין מידי הסוכנות היהודית לא"י לידי חברת הבת שלה, החברה לניהול קופת הפנסיה של עובדי הסוכנות היהודית.
כך, בתגובה אשר הוגשה להליך בבג"ץ, מציינים באי כוחה של החברה לניהול קופת הפנסיה של עובדי הסוכנות כי העברת הנכסים בין הסוכנות היהודית לבין חברת הפנסיה מתבצעת בהתאם לאישור שניתן על ידי אגף שוק ההון במשרד האוצר.
אולם, עד כה, לא הוצגו בפנינו כל אישורים ברורים ומפורשים להעברת זכויות זו בקרקעות ונכסים מידי הסוכנות אל קופת הפנסיה של עובדיה.
בעקבות האמור, פנתה התנועה על משרד האוצר בבקשה למסירת מידע ומסמכים הנוגעים לכלל הנכסים אשר הועברו ע"י המדינה אל הסוכנות היהודית ו/או אל קופת הפנסיה מאז ימי קום המדינה.
התשובה שנתקבלה מן הרשות לשוק ההון, ביטוח וחיסכון (אשר הגיעה ממשרד האוצר) הפתיעה משום שבה נכתב כי המידע המבוקש אינו נמצא בידי רשות שוק ההון ועל כן אין ביכולתם להיעתר לבקשה למסירת מידע. כמו כן, צוין גם כי רשות שוק ההון אינה מפקחת על הסוכנות היהודית ולכן "אינה בעלת סמכות לאשר לה להעביר נכסים".
הנה כי כן, עולים ספקות כבדים ביותר בנוגע למעורבותו של משרד האוצר (וכיום הרשות לפיקוח על שוק ההון) בפיקוח על קופת הפנסיה וביתר שאת על מתן האישורים לקופה להעביר לרשותה נכסים ציבוריים אשר הועברו לסוכנות היהודית לא"י לשם מטרה ציבורית.
אשר על כן, ולנוכח הבדלי הגרסאות העולם מתגובת הממונה על חוק חופש המידע ברשות הפיקוח על שוק ההון, ולאור תגובתה הברורה של קופת הפנסיה לבג"ץ, מבקשת כי יבהירו באופן ברור וברחל בתך הקטנה האם הוענקו לקופת הפנסיה אישורים מטעם אגף הפיקוח על שוק ההון במשרד האוצר להעביר לרשותם נכסים ציבוריים שניתנו לסוכנות היהודית בעבור חובות אקטוארים שצברה הסוכנות כלפי הקופה.