איכות השלטון בפנייה ליועמ"ש להפסקת כהונתו של רב העיר כפר סבא, הרב אברהם שלוש

איכות השלטון בפנייה ליועמ"ש להפסקת כהונתו של רב העיר כפר סבא, הרב אברהם שלוש

כ"ו בסיוון, תשע"ז; 20 יוני, 2017
הודעה לתקשורת
איכות השלטון בפנייה ליועמ"ש להפסקת כהונתו של רב העיר כפר סבא, הרב אברהם שלוש
התנועה לאיכות השלטון פנתה ליועמ"ש, אביחי מנדלבליט, בקריאה להפסקת כהונתו של הרב אברהם שלוש כרב העיר כפר סבא, אשר מכהן כרב הראשי של עיר שכלל אינו מתגורר בה. לעמדת התנועה, ישנה חשיבות רבה לאכיפת החוק גם בכל הנוגע לשירותי דת.
רב העיר כפר סבא, הרב אברהם שלוש מכהן כרב הראשי של העיר כפר סבא מאז שנות ה-50. ואולם, בשנים האחרונות, הרב מתגורר בירושלים בניגוד לחוק מגורי רבנים במקום כהונתם, הקובע כי מקום מגוריו הקבוע של רב יהיה במקום כהונתו.
מטרת הוראת חוק זו, רב עיר אמור לתת שירות שוטף לתושבים בימי חול כמו גם בימי שבת וחג, דבר שלא ניתן לעשות ללא מגורים במקום. רב עיר גם אמור לשמש מנהיג רוחני ולשם כך צריך הוא "בתוך עמו" לשבת.
נוכח מצב דברים בלתי תקין זה, זומן הרב ביולי 2016 לשימוע לפני פיטורין ממשרד הדתות. לפי הפרסומים בעיתונות, קדמו לשימוע שתי חקירות פנימיות שאושרו על ידי היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה.
בחודשים האחרונים, הנושא עלה שוב לכותרות מהן עולה שעל אף שהמסקנות החד משמעיות שהניבה הבדיקה היו כי הרב שלוש אינו יכול להמשיך לכהן כרב עיר, שר הדתות פנה ליועמ"ש, בבקשה לעכב את ביצוע ההחלטה.
התנועה פנתה למשרד הדתות וביקשה להבין היכן עומד ביצוע ההחלטה על הדחתו של הרב שלוש. הודגש, כי לעמדת התנועה, אפשרות עיכוב ביצוע ההחלטה פוגעת בראש ובראשונה בציבור, ובמקביל פוגעת במוסד הרבנות, ועלולה להצטייר כהפיכת הרבנות משליחות בעלת תוכן לקרדום לחפור בו, ועל-כן הוצגה את עמדת התנועה כי יש להתנגד לכל עיכוב ולממש את ההחלטה בהקדם האפשרי. צוין כי הממצאים לגבי אופן כהונתו של הרב שלוש, מעידים על כך שמעבר לכך שהמצב מנוגד במפורש לחוק, המרחק של הרב ממקום עבודתו גורם גם לכך שהרב כמעט ואינו מתפקד כרב העיר מזה זמן רב. לכן, לעמדתנו, הזמן הראוי לסיים את כהונתו היה כאשר התגלה שאין מתגורר בכפר סבא. כעת, לאחר שבמשך שנים מתגורר הרב בירושלים, אין מקום לעכב את ביצוע ההחלטה שכן ממילא נעשית בעיכוב רב מאוד.
חשיבות האכיפה בשירותי דת אינה פחותה מאכיפת החוק באופן כללי. כמי שאמון על שלטון החוק, מבקשת התנועה מהיועמ"ש כי יפעל גם לעקירת התופעה משורשה, תופעה שהולכת ומתגלה כבעלת ממדים גדולים מהמקרה הספציפי של הרב שלוש.