ערער על סגירת תיק מועצת דלית אל כרמל, כרמים וסונול

ערער על סגירת תיק מועצת דלית אל כרמל, כרמים וסונול

ח' סיון, תשע"ו 14/6/2016
הודעה לתקשורת
ערער על סגירת תיק מועצת דלית אל כרמל, כרמים וסונול
התנועה לאיכות השלטון פנתה לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן בבקשת ערער על סגירת התיק, ומבקשת לפתוח בחקירה מחודשת לאור ממצאים חדשים.
התנועה לאיכות השלטון פנתה בחודש אפריל השנה למפקד מחוז חוף באגף לחקירות ומודיעין של משטרת ישראל, בקריאה לשוב ולבחון את ההחלטה שלא לפתוח בחקירה בעקבות התלונה המעלה חשדות חמורים לפלילים במסגרת פרשת הוראות התשלום שניתנו על ידי המועצה המקומית דליית אל-כרמל לחברת "כרמים" וחברת "סונול".
פניית התנועה בעניין נעשתה נוכח מכתב מהאגף לחקירות שהגיע לידנו ובו כתוב שהסיבה שהוחלט על סגירת התיק היא שתלונה קודמת הוגשה בעניין בשנת 2006 ונסגרה מחוסר ראיות בשנת 2011 לאחר חקירתה. כך, בחרה משטרת ישראל לראות בתלונה משנת 2014 כחזרה על התלונה משנת 2006 שנחקרה אז.
התנועה פורסת בפני פרקליט המדינה, כי הגורם שהגיש את התלונה החדשה הוא גורם הקשור למועצה, בשונה ממגישת התלונה הראשונה בשם חברת "סונול"- את התלונה הראשונה הגישה הגב' דגנית פלטי בשם חברת "סונול" ואילו את התלונה החדשה הגיש גורם אחר לחלוטין – מר עבד קדור מרזוק, חבר המועצה המקומית דלית אל כרמל. יש להניח כי חקירת התלונה הראשונה מוקדה בחשדות שהעלתה חברת סונול, ואלו נוכח התלונה המאוחרת יש לחקור את החשדות הפליליים נגד שלושת הגורמים המעורבים בפרשה- הן חברת כרמים, הן חברת סונול והן המועצה המקומית. היבט שני הינו ההיבט הראייתי, קיים פער משמעותי בין הראיות שניתן לקבל עתה מהמועצה נוכח הנכונות של המועצה לחשוף אותן.
נכונות העירייה לחשוף ראיות שטרם נחשפו- בהליך האזרחי שהתנהל בין סונול ישראל בע"מ לבין עיריית כרמל, תחילה, בבית המשפט המחוזי בחיפה, העירייה בחרה שלא להגיש תצהירים מטעם עובדיה ואף לא להזמין עדים אחרים. גישה זו משקפת ניסיון לחפות ולהסתיר מחדלים והתנהלות בלתי תקינה. לאחר מכן, העירייה הגישה ערעור על פסק הדין במחוזי לבית המשפט העליון. במסגרת הערעור, הגישה המועצה בקשה להתיר לה להגיש במסגרת הערעור ראיות שלא הוגשו לבית המשפט המחוזי, בעניין התשלום הכפול. בקשה זו נדחתה ע"י בית המשפט אך המשמעות שניתן ללמוד מהשתלשלות הליכים זו, היא כי ככל הנראה ישנן ראיות שלא עמדו בפני המשטרה בעת חקירת התלונה הראשונה ואשר בחינתן יכולה לשנות את מסקנות המשטרה. למיטב הבנתנו העירייה נכונה עתה לחשוף נחשפו ראיות אלו – ובכל מקרה אין מקום לסגור את התיק קודם לבחינת מכלול הראיות והמידע שבידי העירייה ועובדיה כאמור.
בנוסף, מנתוני הלמ"ס עולה שהדירוג החברתי-כלכלי של המועצה המקומית דליית אל-כרמל הוא 3 מתוך 10. ברי כי סכומי כסף בסדר גודל כמו זה שהועבר על ידי המועצה לכרמים וסונול מהווים סכום לא מבוטל שהיעדרו מהווה פגיעה משמעותית בקופת המועצה בלא קשר למצבה הכלכלי של המועצה. ובפרט, במצבה כאמור, הפגיעה קשה מנשוא ואין לקבל מצב בו לא מוקדשים כל המאמצים לחקירת הפרשה.