איכות השלטון לכחלון, שטייניץ ורשות החברות הממשלתיות: יש לנקוט סנקציות אישיות כנגד הדירקטורים בחברת החשמל אשר אישרו את הסכם הגז מול שותפות תמר

איכות השלטון לכחלון, שטייניץ ורשות החברות הממשלתיות: יש לנקוט סנקציות אישיות כנגד הדירקטורים בחברת החשמל אשר אישרו את הסכם הגז מול שותפות תמר

כ"ח באייר, התשע"ז 24.5.17
הודעה לתקשורת
איכות השלטון לכחלון, שטייניץ ורשות החברות הממשלתיות: יש לנקוט סנקציות אישיות כנגד הדירקטורים בחברת החשמל אשר אישרו את הסכם הגז מול שותפות תמר
ממצאי דו"ח מבקר המדינה מצביעים על כך כי ההסכם גרם לחברה להוצאות בסך מאות מיליוני דולרים אשר גולגלו באופן ישיר על הציבור, ולא ייתכן שהדירקטורים, אשר אמונים על התווית מדיניות החברה ו"ניווט הספינה" ימשיכו בתפקידם ללא מפריע וללא בדיקה מעמיקה, לאור מימדי המחדל העולים מדו"ח זה.
ביום 14.5.17 פורסם דוח מבקר המדינה השנתי עבוד שנת 2016 ושנת הכספים 2015. הדו"ח כלל, בין היתר, פרק הנוגע להסכם הגז בין חברת החשמל לבין שותפות תמר, שנחתם בשנת 2012 וקבע את תנאי הרכישה של גז טבעי ממאגר "תמר" על ידי חברת החשמל למשך 15 שנים, בעסקת ענק המוערכת ב-18.5-23.7 מיליארד ₪.
הדו"ח מעלה תמונה קשה ביותר לפיה ההסכם מטיב מאוד עם שותפות "תמר" ומרע בצורה חמורה עם חברת החשמל והציבור. בין הליקויים בהסכם עליהם מצביע המבקר ניתן למצוא את מנגנון ההצמדה התמוהה של מחיר הגז למדד המחירים לצרכן האמריקאי, אשר לבדו משקף עלות עודפת בהיקף מוערך של 360-640 מיליון דולר לחברת החשמל, וכן תחזיות בלתי מדויקות של חברת החשמל באשר לצריכת הגז העתידית, אשר הובילו לרכישת יתר שניפחה את העסקה ללא כל צורך אמיתי בשטח.
באופן ספציפי, מפנה המבקר אצבע מאשימה כלפי דירקטוריון חברת החשמל. המבקר קובע כי הדירקטוריון נכשל בהתוויית מדיניות מתאימה ועדכנית למשא ומתן לאורך הדרך, לא היה מעורב כמעט בכלל בפרטי ההסכם ולא קיבל הסברים מספקים על ההרעה בתנאיו והשלכותיהם הכספיות על החברה. קביעות קשות אלו מצטרפות לשורה של פרסומים בתקשורת על לחצים חיצוניים שהופעלו על הדירקטורים לא לעכב את חתימת ההסכם, והחלטתם התמוהה לא לפתוח אותו מחדש בדיונים על מתווה הגז.
כפי שכתב השופט ברק בעבר, תפקיד הדירקטור אינו עניין של כבוד או כיבוד, או דרך מכובדת לצאת לגמלאות, אלא תפקיד שמשמעותו מילוי תפקיד מרכזי בחברה. היקפה חסר התקדים של העסקה ומרכזיותה בהתנהלותה הכלכלית של החברה למול התנהלותו האדישה והרשלנית של הדירקטוריון, אך מדגישים את הפער בין תיאור זה לבין תפקוד הדירקטורים בפועל.
לאור התנהלות זו, אשר היא בבחינת "דגל אדום" להתנהלות הדירקטוריון באופן כללי, קוראת התנועה לא להסתפק באמירות כלליות אלא לבצע בדיקה מעמיקה שתרד לשורש העניין, ולנקוט סנקציות אישיות וממשיות כנגד דירקטורים אשר מעלו בתפקידם.