איכות השלטון בקריאה להימנע ממינוי מר שי באב"ד למשרת הממונה על התקציבים

איכות השלטון בקריאה להימנע ממינוי מר שי באב"ד למשרת הממונה על התקציבים

כ"ג בניסן, תשע"ז 19/04/2017
מינוי שי באב"ד למשרת הממונה על התקציבים
הודעה לתקשורת
איכות השלטון בקריאה להימנע ממינוי מר שי באב"ד למשרת הממונה על התקציבים
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (ד') לשר האוצר משה כחלון בקריאה שלא למנות את מר שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, לתפקיד הממונה על התקציבים באוצר, באופן זמני. זאת בשל השתייכותו הפוליטית של באב"ד, כמו גם קשריו עם חברת כי"ל אשר בימים אלה נשקלת האפשרות להאריך את זיכיונה
בקרוב צפוי מר אמיר לוי, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, לסיים את תפקידו לאחר ארבע שנות כהונה. בהקשר זה פורסם כי קיימת סבירות גבוהה למינויו של מר שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר הנוכחי, למשרת הממונה באופן זמני, עד למציאת מחליף קבוע – על תקן של ממלא מקום או של ממונה בפועל.
מבלי להטיל ספק בכישוריו של מר באב"ד, בפן המקצועי, הכלכלי או הניהולי, התנועה סבורה כי קיים טעם לפגם במינויו לתפקיד זה, ככל שיישקל.
הטעם לכך נעוץ בראש ובראשונה בזיקתו הפוליטית של מר באב"ד. מר באב"ד היה מועמד ברשימת מפלגת 'כולנו' לכנסת בבחירות האחרונות; על פי פרסומים, באב"ד שימש כמתווך ברקימת עסקאות פוליטיות, בשליחות שר האוצר; וכמובן, כמנכ"ל משרד האוצר, הוא מכהן במשרת אמון מובהקת.
הממונה על התקציבים הוא שומר סף העומד באחד ממוקדי קבלת ההחלטות והתוויית המדיניות המרכזיים למשק הישראלי. יש להקפיד אפוא כי הממונה יהיה איש מקצוע מהשורה הראשונה (ובהקשר זה יוער כי כלל לא ברור האם מר באב"ד היה עומד בתנאים המקצועיים הנדרשים מתפקיד זה, לו היה בדעתו להגיש מועמדות) – ובפרט יש להקפיד, ולו משום מראית עין, כי אדם המכהן בתפקיד זה יהיה גם נטול כל זיקה פוליטית. מינוי אדם המכהן במשרת אמון לתפקיד של שומר סף, בפרט בדרג כה בכיר, עשויה לעורר טעם לפגם.
בעייתיות נוספת עשויה לנבוע מכך שמר באב"ד כיהן בתפקיד בכיר מאוד בחברת צים שבשליטת החברה לישראל ומשפחת עופר, וזאת נוכח העובדה שבתקופה הקרובה עתיד משרד האוצר – אשר לממונה על התקציבים יש בו עמדה מקצועית בעלת משקל רב – להכריע בדבר הארכת זיכיונה של חברת כי"ל, אף היא בשליטת החברה לישראל ומשפחת עופר, על רקע דוח שהוכן על ידי החשבת הכללית היוצאת (אך לא פורסם לציבור) בדבר מידת עמידתה של כיל בתנאי מניית הזהב של המדינה בחברה.
התנועה איננה מבקשת לפקפק בכישוריו המקצועיים של מר באב"ד, אלא מתמקדת בחשיבות הגדולה שבשמירה על אי-תלותו של הממונה על התקציבים, מעיקר מבחינה פוליטית, וביכולתו למלא את תפקידו במקצועיות ועל הצד הטוב ביותר. לפיכך פנתה התנועה לשר האוצר בקריאה להימנע ממינוי של מר באב"ד למשרת הממונה על התפקידים, ולו באופן זמני.