איכות השלטון בדרישה ממשרד החקלאות לקיים מפקד חקלאי כבר בתחילת 2017

איכות השלטון בדרישה ממשרד החקלאות לקיים מפקד חקלאי כבר בתחילת 2017

23.11.16 כב' בחשוון תשע"ז
הודעה לתקשורת
איכות השלטון בדרישה ממשרד החקלאות לקיים מפקד חקלאי כבר בתחילת 2017
התנועה לאיכות השלטון הגישה פנייה למשרד החקלאות בדרישה להקים מפקד חקלאי כבר בתחילת שנת 2017, לאחר 30 שנים בהן לא היה מפקד. המכתב הנוכחי נשלח לאחר פניות קודמות למשרד החקלאות ולמשרד האוצר שלא קיבלו מענה ממשי.
בתאריך ה31 במאי 2016 פנתה התנועה לאיכות השלטון לראשונה למשרד החקלאות בדרישה לקיים מפקד חקלאי שיערך ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
כחודשיים במדויק לאחר הגשת הפנייה קיבלה התנועה לאיכות השלטון מענה ממשרד החקלאות שהודיע כי הוא פועל לשם קידום מפקד חקלאי ומבין את חשיבותו הרבה.
במקביל פנתה התנועה גם למשרד האוצר מטעמו נמסר לתנועה כי במסגרת דיוני התקציב לשנים 2017-2018 נקבע כי ההחלטה על קיום המפקד תתקבל על ידי משרד החקלאות, ובמסגרת התקציבית שסוכמה עבור המשרד, אך טרם נודע לתנועה דבר בעניין.
למפקד חקלאי חשיבות ציבורית מהותית, תפקידו לשקף את מבנה המשקים החקלאיים בישראל והיקפם ולהוות בהתאם מסגרת עדכנית לדגימת נתונים ייעודיים מהגורמים היצרניים. לכן התנועה רואה חשיבות רבה בקיומו של המפקד כבר בתחילת שנת 2017.
ההמלצה הבינלאומית של ארגון ה-FAO היא לקיימו מידי עשר שנים – אך כאמור, בישראל, מפקד כזה לא נערך זה כ-30 שנה.
ההחלטה לקיום מפקד חקלאי בשנת התקציב הנוכחית אינה בעלת חשיבות ציבורית עמוקה בלבד, אלא גם קיים בה היבט כלכלי. לתנועה נמסר כי בשנה האחרונה נערכה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לקיומו של מפקד באמצעות עבודת הכנה שכללה סקר מקדים שעלותו כ-1.25 מיליון ש"ח מתקציב משרד החקלאות. ככל שלא יערך מפקד חקלאי בהקדם, הרי שממצאי הסקר המקדים לא יהיו רלוונטיים עוד, ולמעשה, כספי הציבור שהושקעו היו לשווא. יתר על כן, ככל שיוחלט לקיים את המפקד בשנים הבאות, סביר להניח שיהיה צורך בהשקעה נוספת של מימון סקר מקדים, מהקופה הציבורית – השקעה שתיחסך לציבור באם המפקד החקלאי יחל בחודשים הקרובים.