התנועה לאיכות השלטון הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה מנהלית מוגשת בזאת עתירה מתבקש בית המשפט להורות על מועצה אזורית כפר ורדים, מועצה אזורית בסמ"ה, מועצה אזורית מגדל תפן, מועצה אזורית מעלה עירון ומועצה אזורית מעלה יוסף, לקיים חובתם לפרסם דוח שנתי, במועד שיוגדר על ידי בית המשפט הנכבד, שיכלול דיווח של הממונה על חוק חופש המידע ברשות הציבורית על אודות הפעלת חוק חופש המידע ביחידתו

התנועה לאיכות השלטון הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה מנהלית מוגשת בזאת עתירה מתבקש בית המשפט להורות על מועצה אזורית כפר ורדים, מועצה אזורית בסמ"ה, מועצה אזורית מגדל תפן, מועצה אזורית מעלה עירון ומועצה אזורית מעלה יוסף, לקיים חובתם לפרסם דוח שנתי, במועד שיוגדר על ידי בית המשפט הנכבד, שיכלול דיווח של הממונה על חוק חופש המידע ברשות הציבורית על אודות הפעלת חוק חופש המידע ביחידתו

9.10.16, ז בתשרי תשע"ז
הודעה לתקשורת
התנועה לאיכות השלטון הגישה לבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה מנהלית מוגשת בזאת עתירה מתבקש בית המשפט להורות על מועצה אזורית כפר ורדים, מועצה אזורית בסמ"ה, מועצה אזורית מגדל תפן, מועצה אזורית מעלה עירון ומועצה אזורית מעלה יוסף, לקיים חובתם לפרסם דוח שנתי, במועד שיוגדר על ידי בית המשפט הנכבד, שיכלול דיווח של הממונה על חוק חופש המידע ברשות הציבורית על אודות הפעלת חוק חופש המידע ביחידתו
עתירה זו עוסקת בזכות לקבל מידע הנמצא בידי רשות ציבורית, ובחובת הרשות לפרסמה. כידוע, בהגשמת זכות זו אנו עולים על דרך המלך לכיוון מימוש זכויות יסוד וערכי דמוקרטיה בסיסיים. הביקורת הציבורית על פעילותיה של רשות ציבורית הינה עמוד שדרה חיוני לשם שמירה על אורח חיים בריא של המשטר הדמוקרטי.
חוק חופש המידע ביקש ליצור תפיסת יסוד של שקיפות ולהפוך את המידע הנמצא בידי הרשויות לשקוף, נגיש וזמין ככל האפשר.
מחדלן של מועצות אזוריות אלו לעמוד בתנאי החוק ובחובות אשר הוא מטיל עליהן, וכן ניסיונן להתחמק ממתן המידע המבוקש על ידי התנועה, הינו חמור ופוגע בחוק חופש המידע ובכלל האינטרסים הציבוריים והתכליות המהותיות העומדים בבסיסו.
עתירה זו מבקשת לחייב את המועצות לפעול בהתאם לחוק חופש המידע ולפרסם את המידע אשר חובה עליהם לפרסם. וזאת, לאחר שהתנועה עשתה את כל המוטל עליה על-פי דין למיצוי ניסיונותיה להביא לפרסומו של המידע שלא באמצעות פנייה לבית המשפט.
סעיף 5(א) לחוק חופש המידע קובע כי על רשות ציבורית לפרסם דין וחשבון שנתי שיכלול מידע על אודות פעילותה ותחומי אחריותה והסבר על תפקידיה וסמכויותיה וכן דו"ח מטעם הממונה על חוק חופש המידע על אודות הפעלתו ויישומו של החוק ברשות הציבורית הרלוונטית. כמו כן, תקנה 5 לתקנות חופש המידע קובעת כי יש לפרסם דו"ח שנתי כאמור לא יאוחר מה-1 ליולי בכל שנה. מצערת אף יותר התעלמותן של אותן רשויות מפניות הציבור, בהן פניות העותרת.
התופעה לפיה רשויות ציבוריות אינן ממלאות אחר הוראה לפי חוק חופש המידע אינה ראויה. מדובר בתופעה המהווה פגיעה בשלטון החוק ובכללי מנהל ציבורי תקין.
על אף האמור בחוק, על אף 3 פניות מפורשות של העותרת, וככל הידוע לעותרת אשר ערכה למעלה מ-3 בדיקות במועדים שונים- לא קיימו המשיבים את חובתם החקוקה לפרסם את הדו"ח השנתי הנדרש לשנת 2014.
למרות שפנתה התנועה אל המועצות המקומיות מספר פעמים, לא מצאו לנכון הרשויות להגיב לפניותיה ולפרסם את הדו"ח הנדרש, על אף שחלפה למעלה משנה מאז עבר התאריך האמור בתקנות.
בית המשפט מתבקש לחייב את הרשויות לפרסם דו"ח שנתי לשנת 2014 של הממונה על יישום חוק חופש המידע במשיבים תוך שהוא עונה על הקריטריונים המפורטים בחוק חופש המידע ובתקנות 5 ו-7 לתקנות חוק חופש המידע.