איכות השלטון לשר הבריאות: "חשד לשיקולים זרים במינוי חברי ועדת סל התרופות"

איכות השלטון לשר הבריאות: "חשד לשיקולים זרים במינוי חברי ועדת סל התרופות"

כ"ג אלול, תשע"ו 26/09/2016
איכות השלטון לשר הבריאות:
"חשד לשיקולים זרים במינוי חברי ועדת סל התרופות"
התנועה פנתה לשר בעקבות פרסומים על כוונתו לא למנות השנה לוועדה את סמנכ"לית הפיקוח על קופות החולים, רויטל טופר חבר טוב – על רקע יחסים עכורים בניהם.
התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר הבריאות, יעקוב ליצמן, בבקשה לקבל הבהרות בנוגע לזהות חברי ועדת סל התרופות, שקובעת אילו תרופות יתווספו לסל התרופות הממלכתי בכל שנה.
הפנייה יצאה בעקבות הפרסומים האחרונים בTheMarker והארץ על כוונתו של ליצמן שלא למנות השנה לוועדה את סמנכ"לית הפיקוח על קופות החולים, רויטל טופר חבר טוב. זאת, על רקע היחסים העכורים בין השניים, שהגיעו לשיאם כאשר גרש אותה מישיבת עבודה במאי השנה.
כתוצאה מכך, לראשונה זה עשור לא יישב בוועדת סמנכ"ל הפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאות. זהו תפקיד בעל חשיבות בוועדה, והמחזיק בו מרכז את המידע הפיננסי ואת תמונת המצב של מכירי הרכש האמיתיים של קופות החולים והיקפי הרכש האמיתיים שלהן ועוד.
"ההחלטה שלא למנות את סמנכ"לית הפיקוח על קופות החולים במשרד הבריאו לחברה בוועדת הסל מעלה תמיהות קשות… ואף מעלה חשד לשקילת שיקולים זרים בקבלתה" נכתב במכתב התנועה. התנועה מבקשת "להבין מהם השיקולים שעמדו בבסיס החלטה זו. בנוסף, ביחס לכל חבר ועדה שנבחן לכהן, נבקש לקבל ולהבין את הרלוונטיות של בעל התפקיד לפעילות הוועדה (…) ולהבין את בחירת חברי הוועדה וכיצד נבחן אם יש חשש לניגוד עניינים בכהונתם".
מבנה הוועדה מעולם לא הוסדר בחקיקה, למרות ניסיונות לעשות כן. לפיכך, לשר הבריאות יד חופשית למדי בקביעת החברים בוועדה. עם זאת, עם השנים התרחש הנוהג לפיו בעלי תפקידים מסוימים הם חברים בוועדה ובהם סמנכ"ל לפיקוח על קופות החולים.
"האינטרס הציבורי שבבחירת סדר עדיפויות נכון לתקצוב תרופות הוא חשוב ביותר, מדובר בדיני נפשות ממש. לכן, קבלת ההחלטות צריכה להיעשות בצורה ראויה המבטיחה את האינטרס הציבורי ומשקפת שיקולים ענייניים בלבד".