איכות השלטון בקריאה למבקר המדינה לפתוח בהליך ביקורת מיוחד בנוגע להתנהלות הליך הקמת תאגיד השידור הציבורי החדש

איכות השלטון בקריאה למבקר המדינה לפתוח בהליך ביקורת מיוחד בנוגע להתנהלות הליך הקמת תאגיד השידור הציבורי החדש

י"ג תמוז, תשע"ו 19/07/2016
איכות השלטון בקריאה למבקר המדינה לפתוח בהליך ביקורת מיוחד בנוגע להתנהלות הליך הקמת תאגיד השידור הציבורי החדש
התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה בקריאה לקיים הליך ביקורת מיוחד בעניין הקמת התאגיד החדש, לרבות בחינת התנהלותם של מנהלי התאגיד וכן של הגורמים החיצוניים המלווים את ההליך ובראשם שר התקשורת.
בפנייה, אליה כותבה גם יו"ר הוועדה לביקורת המדינה הגב' קארין אלהרר, עמדה התנועה על כך הליכי החקיקה לקראת הקמתו של תאגיד השידור הציבורי החלו בשנת 2013, עובר לחקיקת החוק בשנת 2014, בו נקבע גם, כי התאגיד החדש יחל שידוריו לא יאוחר מיום 01.04.2015. מאז חקיקת החוק, נדחתה עלייתו לשידור של התאגיד החדש לא פחות מארבע פעמים במסגרת תיקוני חקיקה שהובילה הממשלה.
על אף שנעשו כל ההכנות הראויות והמתאימות לשם הקמת התאגיד המועד אשר נקבע במסגרת תיקון מס' 4 לחוק. בין היתר, נקלטו מאות עובדים חדשים בתאגיד אשר עתיד היה לקום בקרוב, רבים מהם עזבו מקומות עבודה קודמים, נעשו הכנות ונסגרו חוזי עבודה, הפקה ואדמיניסטרציה. במקביל לכך, נעשו ההכנות האחרונות לסגירת רשות השידור במתכונתה הנוכחית, לרבות פיטורי עובדים, הודעות על אי חידוש חוזים, והפקות חדשות. לא למותר לציין כי לא קיימת בעת הזאת מסגרת תקציבית העומדת לשם קיומה של רשות השידור במתכונתה הנוכחית למשך שנתיים נוספות.
דחייה נוספת זו, אשר נעשתה במחשכים ומבלי שעודכנו בעניין ראשי התאגיד החדש, מהווה אבן דרך נוספת בהליך הקמה מסורבל, עקום, ובלתי יעיל אשר ראשיתו בהליכי חקיקת החוק וסופו – אם בכלל יגיע – עוד רחוק מהעין.
הקמת התאגיד החדש סובל מהתערבות בלתי פוסקת של גורמים פוליטיים כאלו ואחרים המעדיפים פעם אחר פעם את האינטרס הצר הציני שלהם על פני האינטרס הציבורי של שירות ציבורי איכותי.
זאת לצד התנהלות לוקה בחסר, של הנהלת התאגיד החדש, בין היתר בנוגע להליכי קליטת העובדים החדשים בתאגיד החדש ויצירת תוכן משמעותי על מנת שיוכל התאגיד להתחיל עבודתו במועד.
כל אלו נעשים תוך פגיעה קשה ביותר בעובדי רשות השידור, מועסקיו החדשים של התאגיד הציבורי שיקום ובזבוז של כספי ציבור. ותוך פגיעה מתמשכת באינטרס הציבורי ובאמון הציבור ברשויות השונות.
שידור ציבורי עצמאי, ביקורתי ואיכותי הינו סממן של דמוקרטיה איתנה. לאחר שנים של התנהלות לקויה ברשות הציבור, התנהלות אשר "זכתה" למספר רב של התייחסויות מטעם הביקורת, הגיעה העת להקמת שידור ציבורי נקי מרבב לטובת הציבור בישראל.