התנועה לאיכות השלטון בפנייה אל משרד החקלאות בדרישה לקיום מפקד חקלאי

התנועה לאיכות השלטון בפנייה אל משרד החקלאות בדרישה לקיום מפקד חקלאי

כ"ג באייר, תשע"ו 31/05/2016
התנועה לאיכות השלטון בפנייה אל משרד החקלאות בדרישה לקיום מפקד חקלאי
התנועה לאיכות השלטון פנתה אל מר אורי צוק בר, מנהל החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה והמפקח על המחירים במשרד החקלאות בבקשה לקבל את עמדתו הסדורה בעניין קיום מפקד חקלאי, ואת הפעולות שנעשו על ידו לקידום עריכתו, ככל שהיו כאלה.
על פי כתבתה של מירב ארלוזורוב בעיתון The Marker: "הנתון הכי סודי בישראל:בכמה מוכרים החקלאים את הפירות והירקות שלהם". לממשלה אין נתונים מהמינים על מחירי התוצרת החקלאית בישראל, הן לגבי עסקאות הנערכות בשוק הסיטוני והן לגבי עסקאות הנערכות על ידי חברות הסחר של רשתות השיווק, כל אלו באים בעקבות בעיית פערי התיווך הגבוהים בקניית הפירות והירקות בשק הישראלי.
ניסיונות לחלץ את הנתונים שיאפשרו לעמוד על שיעורם של פערי התיווך מרשתות השיווק או ממחירונים הסוקרים עסקאות בשוק הסיטונאי, לא צלחו, זאת, למרות ניסיונות רבים, ומחקרים שונים שנערכו על מנת להצביע על מקור הבעיה. מחירוני השוק הסיטוני אינם מגובים במסמכים, והחשש הוא שהם משקפים בפועל מחירים גבוהים יותר מאשר מחירי השוק האמיתיים.
המקור החלופי ואף המתבקש לקבלת נתונים אלו הם דווקא החקלאים עצמם, המוכרים את התוצרת, אשר ברשותם מסמכים המעידים על המחיר בו נמכרה תוצרתם. אלא שלצורך כך נדרשים נתונים מהימנים אודות העוסקים בחקלאות בישראל. מסד הנתונים שאמור לשקף תמונת מצב זו מורכב ממפקד חקלאי אשר נערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. מפקד כזה לא נערך בישראל זה כ-30 שנה. כך, על מנת לטפל בבעיית פערי התיווך בתחום התוצרת החקלאית ולצמצם את יוקר המחייה בישראל, ישנו צורך ציבורי מהותי בעריכת מפקד חקלאי.
נוכח הדברים, פנתה התנועה לאיכות השלטון בדרישה לקיום מפקד חקלאי אל ראש הממשלה ואל הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מספר פעמים במהלך השנתיים האחרונות. בתגובה לפניות התנועה, נתקבלה תשובה לפיה הלמ"ס, מכירה בחשיבותו של עריכת מפקד חקלאי כאמור ואף פועלת כדי לקדם עריכתו, מזה מספר שנים. אלא שלצורך זאת נדרשת קבלת תקציב ייעודי למימון המפקד, ולכן קיימת חשיבות רבה לתמיכתו של מר אורי צוק בר בנושא. לכן, בקשה התנועה לקבל את עמדתו הסדורה של מר צוק בר בעניין קיום המפקד בהקדם האפשרי.