התנועה לאיכות השילטון פנתה לשרת התרבות והספורט ולמנכ"ל בית התפוצות בבקשה לבחון את העדר ייצוג ההיסטוריה של יהודי ארצות ערב ומדינות האסלאם בבית התפוצות

התנועה לאיכות השילטון פנתה לשרת התרבות והספורט ולמנכ"ל בית התפוצות בבקשה לבחון את העדר ייצוג ההיסטוריה של יהודי ארצות ערב ומדינות האסלאם בבית התפוצות

י"ד' באייר, תשע"ו 22/05/2016
התנועה פנתה לשרת התרבות והספורט ולמנכ"ל בית התפוצות בבקשה לבחון את המידע שהתקבל לידיה, לפיו האגף החדש בבית התפוצות ותצוגות הקבע שיפתחו בשנת 2019, אינם כוללים מיצגים העוסקים בהיסטוריה של יהודי ארצות ערב ומדינות האסלאם בעת החדשה.
לאחרונה התקבלה פניה במשרדי התנועה הנוגעת לאגף החדש בבית התפוצות. מעבר לטענה להיעדר הייצוג בתצוגות קבע המתוכננות בבית התפוצות, עולה כי גם בתצוגות הזמניות העוסקות ביוצרים יהודים ובגלריית בתי הכנסת המחודשת, ניתן ייצוג מועט ליהודי ארצות ערב ומדינות האסלאם, בהשוואה לזה שניתן ליהודי אירופה. יתרה מכך, נמסר לתנועה כי בקשות להשתתף בוועדות התכנון לצורך השפעה על תערוכות עתידיות, נדחו, בטענה כי התכניות הרלוונטיות כבר נסגרו ונחתמו.
בפנייתה של התנועה, הודגש מעמדו של בית התפוצות הפועל מכוח חוק ומוגדר כ"מרכז הלאומי לקהילות ישראל בארץ ובעולם" ומתוך כך מוגדרים תפקידיו. עוד מדגישה התנועה, כי ככל שיש אמת במידע שהגיע לידה, הרי שמסתמנת תמונה עגומה, ולפיה, התערוכות החדשות נעדרות ייצוג של ההיסטוריה העשירה של קהיליות יהדות מדינות ערב והאסלאם. זאת, כאשר תפקידו של בית התפוצות הוא לייצג ולהנציח את תולדות העם היהודי כולו.
עלות הקמתו של האגף החדש הינה כ- 200 מיליון ש"ח. על פי מידע שהגיע לתנועה, חלק מעלות הקמתו ממומנת על ידי תקציב המדינה. מתוך כך, עמדת התנועה היא שעל בית התפוצות להוות גוף המייצג לא רק חלק מסוים מתולדות ישראל, אלא יש לוודא כי יינתן ייצוג הולם להיסטוריה של כלל קהילות היהודים, ובכלל זאת, גם לקבילת יהודי ארצות ערב והאיסלאם.
במיוחד פסול חוסר ייצוג זה הואיל ומדובר בתקופה משמעותית במיוחד בחיי קהילות אלו, אשר סבלו ביתר שאת מפרעות אלימות ורדיפות במהלך מלחמת העולם השנייה, כשאר חלק מהן נתונות לשליטה ישירה של כוחות הגרמנים.
נראה שסיפורם של יהודי ארצות ערב והאיסלאם בשנות מלחמת העולם השנייה ולאחריה עד להגעתם ארצה, טרם זכתה להנצחה הראויה לו. נוכח זאת, ועל מנת לנסות לתקן את העוול שנגרם להם, מבקשת התנועה משרת התרבות וממנכ"ל בית התפוצות להבטיח, כי למאורעות שעברו תהא הנצחה מכבדת.
מתוך כך, התנועה מבקשת כי כבר בתערוכות שתוכננו לשנים הקרובות, לרבות תצוגות הקבע, כמו גם בעתיד לבוא, יבטיח בית התפוצות את הייצוג המשקף של ההיסטוריה של ככל קהילות העם היהודי. יתרה מכך, יש להבטיח כי בוועדות השונות אשר עוסקות בתכנון התערוכות העתידיות, ישתתפו נציגים המומחים גם במרושת של קבילה זו, כבשאר קהילות ישראל.