התנועה לאיכות השלטון פנתה לנציבות תלונות הציבור מחשש ל"דיל פוליטי" בגיבוש מתווה הכותל

התנועה לאיכות השלטון פנתה לנציבות תלונות הציבור מחשש ל"דיל פוליטי" בגיבוש מתווה הכותל

י"א אייר, תשע"ו 19/05/16
התנועה לאיכות השלטון פנתה לנציבות תלונות הציבור מחשש ל"דיל פוליטי" בגיבוש מתווה הכותל
בפנייה של התנועה לאיכות השלטון לנציבות תלונות הציבור, מבקשת התנועה לבצע בדיקה מעמיקה ומקיפה בכל הנוגע להתנהלות הצוות המייעץ לסוגיית הסדרי התפילה בכותל המערבי בשלוש שנות כהונתו, ובפרט לחקור ולגלות אם נעשו עם רב הכותל, הרב רבינוביץ', הסכמים כאלה ואחרים על מנת לזכות בתמיכתו במתווה
התנועה לאיכות השלטון פנתה לנציבות תלונות הציבור בשל חשש ל"דיל פוליטי" בגיבוש מתווה הכותל. לאור המחלוקת ארוכת השנים בנושא התפילות ברחבת הכותל, ראש הממשלה בנימין נתניהו מינה את הצוות המייעץ לסוגיית הסדרי התפילה בכותל המערבי, הנדרש למצוא מתווה להקמת רחבה חלופית ליד הכותל על מנת לתת מענה לדרישות כלל זרמי היהדות המבקשים להתפלל במקום. המתווה אשר הציע הצוות אומץ על ידי הממשלה. אולם בעת האחרונה נחשפו ממצאים מטרידים אודות גיבוש המתווה: מתחקיר שנעשה בעיתונות (מקור ראשון, nrg) עולה שהצוות התנהל בצורה שאינה תקינה, לא תיעד את הדיונים בפרוטוקולים כנדרש, ויתרה מזאת עלה חשד לדילים פוליטיים שאפשרו את סלילת המתווה. מעל לכל עלה חשד כבד לדיל עם רב הכותל, הרב שמואל רבינוביץ' , המכהן מזה עשרים ואחת שנים כרב המקומות הקדושים ומזה שש עשרה שנים כרב הכותל המערבי. עוד מבקשת התנועה להוסיף, כי הרב הוא היחיד שהגיע להעיד מטעם הרבנות בפני הצוות המייעץ.
התחקיר מעלה את החשד כי תמיכתו של הרב רבינוביץ' קשורה בהחלטת ממשלה, אשר התקבלה בסמוך להחלטה על קבלת המתווה. בהחלטת ההמשלה הוענקה לרבינוביץ' סמכות בלעדית לגייס תרומות לטובת "המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים", מה שהופך את הרב לכתובת הבלעדית לכל יהודי בעולם המעוניין להנציח את שמו באתר קדוש. בנוסף הרב מכהן במקביל גם כיו"ר "הקרן למורשת הכותל המערבי", אשר במסגרת התפקיד מקבל הרב החלטות רבות משמעות כגון מי יכול לערוך אירוע ברחבת הכותל. תפקידיו של הרב רבינוביץ' מעצימים את היקף השליטה שלו ויחסי ההון-שלטון. עוד נקודה אשר מעלה חשד לפי התחקיר, היא שמשרד המשפטים טוען שההחלטה הייתה יוזמה של המשרד לשירותי דת, ולא של משרד ראש הממשלה ושהסיבה שלא התקיים דיון היא שההחלטה התקבלה בהתאם לסעיף המאפשר להעביר החלטות ללא דיון רק לראש הממשלה.