איכות השלטון ואדם טבע ודין הגישו התנגדות לתכנית איחוד וחלוקה של מתחם הדולפינריום

איכות השלטון ואדם טבע ודין הגישו התנגדות לתכנית איחוד וחלוקה של מתחם הדולפינריום

ג' טבת התשע"ו 15.12.2015
התנועה לאיכות השלטון יחד עם עמותת אדם טבע ודין פנו לוועדה המקומית לתכנון ובנייה בתל אביב נוכח הכשלים הבסיסיים בתוכנית האיחוד והחלוקה בהסכמה כפי שמונחת בפני הועדה המקומית ולאחר שגולגלה לפתחה על ידי הוועדה המחוזית, מבלי שזו נתנה דעתה עליה.
לעמדת התנועה לאיכות השלטון ועמותת אדם טבע ודין הנחת המוצא לפיה תכנית איחוד וחלוקה זו מתבצעת בהסכמה הינה מוטעית מיסודה, מקום בו אלמנט ההסכמה ריק מתוכן בשעה שהסכמתה של רשות מקרקעי ישראל פגומה מיסודה באשר היא מבוססת על מצג עובדתי שגוי, ותוך שנציגת הציבור בהליך זה, היא רשות מקרקעי ישראל, מועלת בתפקידה כנאמן הציבור כשהיא מוותרת על סכומי עתק, ובכך נעדרת את הסכמת הציבור הדרושה לה.
רקע: תכנית האיחוד והחלוקה אשר מובאת לאישורה של הוועדה המקומית, הינה תוצאה של עסקה ארוכת ימים ומרובת פגמים אשר בכל שלב ושלב בגלגוליה השונים הקימה עליה מתנגדים רבים בקרב ציבורים שונים. לאחר גלגולים רבים נדונה התכנית בפני הוועדה המחוזית ת"א ביום אשר לצד התייחסותה הנרחבת לשלל טיעונים בעלי היבטים תכנוניים, החליטה הוועדה המחוזית לבטל את תכנית האיחוד והחלוקה ואת טבלת ההקצאות המצורפת, והותירה את אישורה של תכנית איחוד וחלוקה חדשה בידי הוועדה המקומית. בכך, גלגלה למעשה הוועדה המקומית את תפוח האדמה הלוהט לפתחה של הוועדה המקומית, תוך שהיא מצביעה על הצורך לחזור לבסיס הדברים ולהעבירה במסננת הוועדה המקומית תחילה.
התוכנית המובאת לאישורן נגועה בשרשרת פגמים וכשלים כלכליים ומשפטים. היא אינה סבירה, אינה מידתית, פוגעת בעקרונות יסוד מהותיים כמו עקרון הצדק החלוקתי וחובת המכרזים, ופוגעת פגיעה אנושה באינטרס הציבורי.
מנהל מקרקעי הינו רשות מנהלית המחויבת בקבלת החלטות המבוססות עובדות ומגובות בנימוקים. מקום בו המנהל נותן "הסכמתו" ללא שומה עדכנית ותוך שהוא מעניק "מתנה" חריגה כל כך ליזם פרטי, אין הסכמה זו עומדת, ולא תוכל לעמוד. אין הסכמה ללא שומה עדכנית. רשות מקרקעי ישראל הינה נאמן הציבור. תוכנית איחוד וחלוקה "בהסכמה" זו, נעדרת למעשה את ההסכמה החשובה מכל- הסכמתו של הציבור בישראל כי כך יעשה בקרקעותיו ובכספו. העדר הסכמה זו מרוקנת מתוכן את ההליך כולו.
יתרה מכך, על בסיסה של תכנית זו, הגם שטרם אושרה, נתקבלו כבר מספר החלטות תכנוניות הרות גורל, אשר לטענת התנועה ועמותת אדם טבע ודין עלולות להוות בכייה לדורות באשר הרקע בו התקבלו נגוע בכשלים מהותיים אלו.
מעל לכל הפגמים האמורים, או שמא נאמר בבסיסן, קיים, כמובן, הכשל המרכזי בדמות העדרה של שומה עדכנית, אשר אינה מאפשרת הערכה נכונה של התכנית ושל העסקה המשולשת אותה היא מקימה ואף העדרו של חוזה כתוב בין הצדדים לתכנית.