התנועה לאיכות השלטון קוראת לראש הממשלה: עזוב את תפקידך כשר התקשורת!

התנועה לאיכות השלטון קוראת לראש הממשלה: עזוב את תפקידך כשר התקשורת!

כ"ו בחשון, תשע"ו 08/11/2015
התנועה לאיכות השלטון פנתה לראש הממשלה בקריאה לעזוב את תפקידו כשר התקשורת מאחר וקיים ניגוד עניינים אינהרנטי העלול לפגוע בתפקידו ובתדמית המשרד ובאינטרס הציבורי עליו מגונן.
בעקבות פרסום חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, עוה"ד יהודה וויינשטיין, אשר עסקה במניעת החשש לניגוד עניינים בכהונתו של ראש הממשלה כשר התקשורת, פנתה התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה בקריאה לכך שיעזוב את תפקידו כשר התקשורת. על פי הכתוב בחוות הדעת, מעלה היועמ"ש את החשש הכבד כי על רקע מערכת היחסים בין ראש הממשלה ובין עוה"ד שמרון ומלכו, ובהינתן העובדה כי משרדם שמרון, מלכו, פרסקי ושות' מייצג שורה של גורמים עסקיים בתחום התקשורת, ימצא ראש הממשלה כשר התקשורת במצב של ניגוד עניינים חריף.
הסיבה להתהוותו של הכלל האוסר על המצאות במצב של ניגוד עניינים הוא החשש שעניין אחר שיש לעובד הציבור ישפיע על דרך פעולתו או על שיקול הדעת שלו. כך, כאשר מדובר בעניין אישי, עולה חשש כי הגורם המצוי בניגוד עניינים לא יוכל להתעלם מעניינו האישי או מעניינו של אדם אחר הקרוב אליו, והוא עלול להעדיף את עניינו האישי על פני מילוי תפקידו כיאות ועל פני הדאגה לאינטרס הציבורי שהוא מופקד עליו. גם אם עובד הציבור לא יושפע מהאינטרס והעניין האישי שלו, קיים חשש שעצם העובדה שלעבד הציבור יש אינטרס אחר מלבד האינטרס הציבורי, עלולה לערער את אמון הציבור במערכת הציבורית.
חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה מכירה בכל הקשיים, ומעלה שורה של פתרונות אשר בהם יש, כך אנו סבורים, לסרבל את עבודת השר ולפגוע באינטרס הציבורי שבעבודת משרד התקשורת.
חוות דעתו של היועמ"ש אוסרת על פניית מי מעורכי הדין האמורים לעיל אל כבודו בכובעו של המיניסטר, הרי שחובת הסודיות החלה על השיח בין כבודו ובין עורכי דינו גוברת, מן הסתם, על הוראה זו- ועל כן מרוקנת אותה מתוכן.
התנועה למען איכות השלטון בישראל סבורה כי במצב עניינים זה אמון הציבור במשרד התקשורת – שהוא משרד בעל סמכויות נרחבות הנוגעות לתחום הטלקום והשידורים בטלוויזיה וברדיו, כמו גם לציוד תקשורת ותשתיות הנוגעות לתחום – וכן בשר העומד בראשו, יכול וייפגע פגיעה חמורה ובלתי הפיכה, ועל כן קוראת לראש הממשלה לעזוב את תפקידו כשר התקשורת.