איכות השלטון בקריאה לשר נפתלי בנט לבחון מחדש את החלטתו למנות את קלוגהפט למנהל קמפיין הדגל של משרד החינוך

איכות השלטון בקריאה לשר נפתלי בנט לבחון מחדש את החלטתו למנות את קלוגהפט למנהל קמפיין הדגל של משרד החינוך

י"ח באלול, תשע"ה 02/09/2015
הודעה לתקשורת
איכות השלטון בקריאה לשר נפתלי בנט לבחון מחדש את החלטתו למנות את קלוגהפט למנהל קמפיין הדגל של משרד החינוך
התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר החינוך וליועמ"ש בעקבות תחקיר ערוץ 10 בקריאה לבחון מחדש את החלטתו למנות את קולגהפט למנהל קמפיין הדגל של משרד החינוך וליועץ המשפטי לממשלה לבחון את התנהלות המשרד
רקע
התנועה לאיכות השלטון פנתה לשר החינוך וליועמ"ש בעקבות פרסום תחקיר בחדשות 10 בעניין מינוי מקורבו לכאורה של שר החינוך נפתלי בנט, מר משה קלוגהפט, לתפקיד מנהל קמפיין הדגל של משרד החינוך. מן התחקיר עולה לכאורה, כי חרף העובדה שמר קלוגהפט הינו "יועצו וחברו של השר" בנט, נבחר הוא לתפקיד זה, והכל בידיעת ואישור השר.
נוכח הזיקה בין השר בנט למר קלוגהפט, עולה החשש – אף למראית עין בלבד – לניגוד עניינים לכאורה בהחלטה זו, והתמונה המצטיירת היא שמקורביהם של נבחרי הציבור זוכים בשל זיקתם בתפקידים ובשכר גבוה המשולמים מתקציב המדינה. הדברים מקבלים משנה תוקף כאשר, כפי שעולה מן התחקיר, בחירתו של מר קלוגהפט נעשתה לכאורה בפגישה שנערכה במעמד השר בנט עצמו, יחד עם דוברת משרד החינוך, מר קלוגהפט ונציג לשכת הפרסום הממשלתית.
ככל שיש אמת בדברים המתוארים, הרי שאנו נתקלים פעם נוספת בנסיבות בהן ביד אחת מחזיק אדם בקשרים עסקיים ו/או חבריים עם נבחר ציבור רם דרג, וביד השני נהנה הוא מקידום ענייניו העסקיים במשרד הממשלתי עליו אמון מקורבו.
בסוגיה דנן פנתה התנועה פעמים אין ספור ליועמ"ש, בקריאה להסדיר בהנחיות את סוגיית היועצים החיצוניים לנבחרי הציבור ולהגביר את האכיפה בתחום.
יש להבטיח באופן ברור שלגורמים פרטיים לא יצמח יתרון מהיחסים המיוחדים ששוררים ביניהם לבין נבחרי הציבור הבכירים, ועל כן יש לפעול במהרה ולבחון את ההתנהלות בנסיבות דנן. יש להדגיש שלעתים חובה ליתן משקל אף לנראות ההחלטה בעיני הציבור, גם בהעדר ניגוד עניינים, שכן כידוע – יכולתו של השלטון לשלוט מבוססת על אמון הציבור בו, ואחרת, אין ביכולתו לתפקד. ייתכן שכך אף בעניין דנן.
התנועה קוראת לשר החינוך לשקול מחדש את החלטתו למנות את מר קלוגהפט לתפקיד מנהל קמפיין הדגל של משרד החינול, על מנת להבטיח את אמון הציבור במשרד החינוך ובתקינות הממשל, כמו גם כדי למנוע תחושה בקרב הציבור של משוא פנים ושקילת שיקולים זרים משפיעים באופן בלתי-הוגן על הליך קבלת ההחלטות של השלטון.
בנוסף, קוראת התנועה ליועמ"ש לבחון את ההתנהלות בנסיבות דנן, לרבות האם נבחנו מועמדים נוספים, ו להסדיר בהנחיות את סוגיית היועצים החיצוניים לנבחרי ציבור, ויפה שעה אחת קודם.