איכות השלטון בקריאה לרה"מ להימנע ממינוי שרים נוספים

איכות השלטון בקריאה לרה"מ להימנע ממינוי שרים נוספים

י"ב אלול, תשע"ה 27/08/15
איכות השלטון בקריאה לרה"מ להימנע ממינוי שרים נוספים
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ה') לראש הממשלה בקריאה להימנע מהגדלת מספר השרים, על מנת לשמור על ממשלה יעילה, בה לכל שר ישנו תפקיד המצדיק את העלויות הגבוהות שבמינויו, לשמירת אמון הציבור בנבחריו, ולהשתמש במשאבים ציבוריים בתבונה ובהגינות.
לאחר פסיקת בג"ץ בעניין שר הבריאות והחלטת רבני יהדות התורה, פנתה התנועה לאיכות השלטון לראש הממשלה בקריאה להימנע מהגדלת כמות השרים בממשלה. בעקבות הפרסומים אודות הכוונה למנות את אופיר אקוניס כשר המדע, הטכנולוגיה והחלל, קוראת התנועה להימנע ממינוי שר נוסף ללא תיק במשרד ראש הממשלה, תחתיו.
התנועה מציינת בפני ראש הממשלה כי וועדת גבאי, אשר בחנה את סוגיית מספר השרים ומשרדי הממשלה הנדרשים, המליצה על צמצום מספר המשרדים ל- 15, ובשלב מאוחר יותר אף ל- 14. וועדה מקצועית זו גיבשה את מסקנותיה לאחר בחינה מעמיקה, לאור שיקולים ענייניים שבמרכזם יעילות השלטון, הצורך בחיסכון במשאבים והחובה להימנע ממנגנונים מיותרים.
עמדת התנועה הינה כי ממשלה מרובת שרים גוררות עלויות גבוהות ביותר ובזבוז כספי ציבור מה גם שהינה מסורבלת, בלתי יעילה, פוגעת במשילות, בתהליכי קבלת ההחלטות בממשלה, כמו גם בעבודת הכנסת. עמדה זו באה לידי ביטוי בין היתר בקריאות התנועה להימנע מהקמת ממשלה מרובת שרים לאחר הבחירות וערב הקמת הממשלה. על כן, ככל שאכן ימונה הרב ליצמן לשר הבריאות – יש לאחד את תפקיד משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל עם תפקיד שר אחר, ולא למנות שר נוסף לתפקיד זה.
מנגנוני השלטון הינם כלי בידי הממשלה לשרת את האזרחים, הם אינם אמורים להיות בני ערובה בידי הנבחרים, שמוענקים ללא צורך אמיתי במסגרת הליכים קואליציוניים. הדרישה לקבל תיקים רבים בניגוד לטעמים ענייניים ומקצועיים, הינה בלתי ראויה ואינה יכולה להיחשב כמקדמת את טובת המדינה.