בקשה לצו ביניים למנוע מהשר גלנט למנות נציג מטעמו למועצת מקרקעי ישראל

בקשה לצו ביניים למנוע מהשר גלנט למנות נציג מטעמו למועצת מקרקעי ישראל

16.08.2015
בהמשך לעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד מינויו של גלנט לשר הבינוי, ועם קבלת הודעת העדכון מטעם המדינה, לפיה הושבה לשר גלנט סמכות למנות נציג מטעמו למועצת מקרקעי ישראל בניגוד להודעה הקודמת שהועברה לבית המשפט, הגישה התנועה לאיכות השלטון בקשה למתן צו ביניים במטרה למנוע מהשר למנות נציג מטעמו למועצת מקרקעי ישראל עד להכרעה בעתירה.
ביום 3.8.2015 נודע לתנועה, על דרך המקרה, כי הממשלה עתידה לאשר מינויו של נציג מטעמו של שר הבינוי – מר אשל ארמוני, מנכ"ל משרד הבינוי – במועצת מקרקעי ישראל. בהצעה להחלטת הממשלה הובהר כי המינוי נעשה "על דעת" המשיב השר ומטעמו, ובהתאם לסמכותו. עובדה זו עמדה בניגוד למידע שמסרה המדינה לבית המשפט במסגרת ההליך – שלפיו כלל סמכויותיו של שר הבינוי לפי חוק רשות מקרקעי ישראל הועברו לשר האוצר (ובכלל זאת הסמכות למנות נציג מטעמו במועצת מקרקעי ישראל).
בעקבות פניית התנועה לפרקליטות המדינה, התברר כי ביני לביני ממשלת ישראל החליטה לתקן את ההחלטה הקודמת ולהותיר את הסמכות למנות נציג במועצת מקרקעי ישראל בידי שר הבינוי – ובשל טעות עובדה זו לא נמסרה לפרקליטות ולא הובאה לידיעת בית המשפט.
עם התברר הטעות הגישה הפרקליטות באורח מיידי הודעת עדכון על שינוי הנסיבות לבית המשפט, ובעקבותיה הגישה התנועה למען איכות השלטון בקשה לצו ביניים על מנת להשהות את מינויו של נציג מטעמו של שר הבינוי במועצת מקרקעי ישראל עד להכרעה בעתירה.
לעמדת התנועה, מינוי נציג מטעמו של השר גלנט במועצת מקרקעי ישראל מקנה לשר דריסת רגל במועצה מאפשרת לו להשפיע על סדר יומה ועל רמ"י, ובכך לקדם נקיטתם של צעדים בלתי הפיכים. התנועה מבקשת להזכיר את הנטען בעתירה כי עסקינן באדם שלא היסס ליהנות ממעמדו ולהסתייע בבכירים ברשות מקרקעי ישראל על מנת להשיג זכויות קנייניות שלא על פי כללי המינהל. אדם ששורה ארוכה של פקידים ברשות מקרקעי ישראל חששו מרום מעמדו והיו נכונים לפעול למענו תוך מעילה בתפקידם ובחובתם לפעול בשוויון וללא מושא פנים.
מינוי שלוחו של אדם זה כנציג במועצה של אותה רשות ממש האמונה על התווית מדיניותה, חותרת תחת הסעדים שנתבקשו בעתירה. זאת, שכן מינוי נציג מטעמו למועצת מקרקעי ישראל אשר יתפקד כידו הארוכה במועצה, יאפשר לו להשפיע על התנהלות רמ"י.
התנועה הטעימה כי אף היועץ המשפטי לממשלה עמד בחוות דעתו על הקושי בהפקדתו של ח"כ גלנט על רשות מקרקעי ישראל. כדבריו "קושי זה אף יתחדד לו יהיה הוא השר העומד בראשות מועצת מקרקעי ישראל, האחראית על קביעת המדיניות הקרקעית שתחול אף על יישובים חקלאיים, ומי שאחראי על רשות מקרקעי ישראל, המנהלת את מקרקעי המדינה והאחראית לפעול לסילוק פולשים ממקרקעי המדינה – אותם התחומים בדיוק שלגביהם פעל הוא עצמו שלא כדין בעבר – וכשתחתיו רשויות ויחידות נוספות האמונות על הביצוע, הפיקוח והאכיפה של מדיניות הממשלה בתחומים אלה".