איכות השלטון בקריאה שלא להביא לפיצול תפקיד היועמ"ש נוכח חשש לפגיעה מהותית בשלטון החוק

איכות השלטון בקריאה שלא להביא לפיצול תפקיד היועמ"ש נוכח חשש לפגיעה מהותית בשלטון החוק

05.08.15
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') לשרת המשפטים בקריאה להימנע מפגיעה במעמדו ובסמכויותיו של היועץ המשפטי לממשלה, ולא להביא לפיצול סמכויותיו.
התנועה פורסת בפני השרה שקד כיצד פיצול הסמכויות יביא להחלשת שלטון החוק
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ד') לשרת המשפטים, איילת שקד בקריאה שלא לפצל את סמכויותיו של היועמ"ש. התנועה מדגישה בפני השרה כי מהלך שכזה עלול להביא להרס של שלטון החוק בישראל, וכי חלק מן התומכים ברעיון הפיצול, על צורותיו השונות, עושים כן כדי לשחרר את הפוליטיקאים מכבלי החוק ומאימת אכיפתו עליהם: "מדינת ישראל אינה במקום 'בטוח' דיו כדי לבצע שינויים, כגון אלה ללא החשש מפני קריסה של שלטון החוק. הריסת מבצרו האחרון של שלטון החוק במדינת ישראל, גם אם במטרה לבנותו מחדש, מהווה היום איום אמיתי על קיומו, על אמון הציבור ברשויות השלטון בכלל ובמערכת אכיפת החוק בפרט.
התנועה פורסת בפני השרה את האיומים במידה ויתקיים פיצול שכזה. בין האיומים, פגיעה ביכולתו של היועמ"ש להבטיח את חוקיות פעילות גורמי הממשל בשל אובדן הרווח הסינרגטי מהפקדת הסמכויות בידי גורם אכיפה אחד. משמע, אם יפוצלו הסמכויות או אם פרשנותו המשפטית של היועץ לא תחייב את גורמי הממשל אלא תהווה המלצה "רכה" בלבד, יחלש תוקף המלצתו של הגורם המייעץ, שכן לא תעמוד עוד בידו היכולת להבטיח אכיפת הדין, לאחר מעשה, באמצעות סמכות הייצוג בפני בית משפט (או הימנעות מייצוג או הגנה על עמדה בלתי חוקית) או באמצעות שימוש בדיני העונשין.
בנוסף, פיצול תפקיד היועמ"ש עלול להוביל ל"דיבור בשני קולות" מנוגדים של רשויות אכיפת החוק במדינה. משמע, פיצול הסמכויות עלול לעורר מצב בו היועץ המשפטי לממשלה וראש התביעות מפרשים את הדין באופן שונה ומנוגד. באופן זה למקבלי ההחלטות אין וודאות באשר לחוקיות החלטותיהם וידי התביעה קשורות בבואם לאכוף את החוק.
כמו כן, פיצול סמכויות היועמ"ש יחליש את היכולת להפעלה מקיפה וממצה של הכלים השונים ב"תזמורת" אכיפת שלטון החוק. משמע, לשם אכיפה אפקטיבית של שלטון החוק ונורמות של מנהל תקין וטוהר המידות נדרש שימוש הרמוני, מתואם וקוהרנטי בשלל הכלים הרלוונטיים.