קריאה לנציבות הביקורת על מערך התביעה לבדוק את התנהלות רשויות התביעה בפרשת גל בק

קריאה לנציבות הביקורת על מערך התביעה לבדוק את התנהלות רשויות התביעה בפרשת גל בק

27.07.15
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום א') לשופטת (בדימוס) הילה גרסטל, נציבת הביקורת על מערך התביעה, בקריאה לבדוק את התנהלות רשויות התביעה בפרשת גל בק. זאת בכדי לברר האם ישנו יסוד של אמת בדברים שפורסמו על התנהלות הפרקליטות; ולחילופין להבהיר כי לא נפלו פגמים בהתנהלותה בפרשה.
רקע
בעקבות תחקיר איילה חסון ויפעת גליק בערוץ 1 על התנהלות המשטרה והפרקליטות בפרשת גל בק, פנתה התנועה לאיכות השלטון לשופטת (בדימוס) הילה גרסטל, נציבת הביקורת על מערך התביעה בקריאה לבדוק את הממצאים אשר עלו בתחקיר, ממנו עולה כי תיק החקירה נסגר בתוך שבועות בודדים מחוסר ראיות ומבלי שהחקירה מוצתה.
בתחקיר הועלו טענות קשות לפיהן עדותה של עדת הראיה המרכזית הייתה בלתי אמינה (עדה זו צולמה במצלמה נסתרת כאשר היא טוענת שהנהגת הפוגעת היא שעברה ברמזור אדום – ההיפך מעדותה במשטרה); שלא זומנו לחקירה עדי ראייה רלוונטיים נוספים (שטענו בתחקיר כי ראו את הנהגת הפוגעת עוברת ברמזור אדום); שהנהגת הפוגעת לא נחקרה כדבעי (כך למשל נטען כי הנהגת נחקרה פעם אחת בלבד מבלי שנשאלה את כלל השאלות הרלוונטיות ומבלי שנבדקה אם הייתה תחת השפעת חומרים מסוכנים); שלא ניתן משקל לממצאים עובדתיים מזירת האירוע (כגון מהירות הנסיעה של הנהגת הפוגעת, לוח הזמנים של הרמזורים וכדו'); ועוד.
במסגרת התחקיר הועלה החשד החמור שלפיו היות הנהגת הפוגעת "בת עשירים" שיוצגה על ידי עורך דין מוכר ומקושר, היא שהובילה ל"טיוח" החקירה.
לעמדת התנועה, פרסום התחקיר הוביל לפגיעה חמורה וקשה באמון הציבור ברשויות התביעה– פגיעה שבין היתר באה לידי ביטוי בסערה הציבורית שהתעוררה בעקבות פרסום התחקיר. לפגיעה שכזו עלולות להיות השלכות דרמטיות על האמון ביושרה וטוהרתה של מערכת אכיפת החוק בכללותה.
נוכח כל האמור, רואה התנועה חשיבות עליונה בבדיקת התנהלות התביעה בפרשה על ידי נציבות הביקורת – על מנת לברר האם אכן הדברים החשדות העולים מן הפרסום אכן נכונים; או שמא יש לנקות את שמה של הפרקליטות ולהבהיר כי לא נפלו פגמים בהתנהלותה בפרשה.