אימוץ המלצות ועדת לוקר בנוגע לשקיפות בתקציב הביטחון

אימוץ המלצות ועדת לוקר בנוגע לשקיפות בתקציב הביטחון

23.07.15
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום (יום ה') לראש הממשלה, שר הביטחון ושר האוצר בקריאה לאמץ את מסקנות ועדת לוקר הנוגעות לשקיפות משרד הביטחון וצה"ל למול משרדי ראש הממשלה, משרד האוצר והמועצה לביטחון לאומי.
רקע
ועדת לוקר עסקה במידת השקיפות הרצויה בתקציב הביטחון, והצביעה, בין היתר על העיוות החמור בתכנון תקציב הביטחון ויישומו המסמך על הנחה המובלעת שלפיה יקבל משרד הביטחון תוספת תקציבית במהלך שנת התקציב; ועל כישלונו של משרד הביטחון – שאינו מהווה גורם מבקר אפקטיבי המפקח על דרישות הצבא, ונוטה לקבל את דרישותיו כמעט במלואן.
ועדת לוקר המליצה ליצור שקיפות מלאה ומוחלטת של משרד הביטחון וצה"ל למול משרד ראש הממשלה, משרד האוצר והמועצה לביטחון לאומי, והבהירה כי היא "מייחסת חשיבות ראשונה במעלה להמלצה זו". הוועדה קבעה כי שקיפות מלאה תביא לשיפור משמעותי של היכולת לקיים דיון על תכנית העבודה והתקציב של הצבא ומשרד הביטחון, והבהירה כי אין משמעותה שליטה של משרד האוצר על הוצאות הצבא.
בפרט המליצה ועדת לוקר לאפשר נגישות מלאה של משרד ראש הממשלה, משרד האוצר והמועצה לביטחון לאומי, לנתוני משרד הביטחון וצה"ל – באותה רמת נגישות שיש לאגף התקציבים של משרד הביטחון, לאגף התכנון או לאגף כוח אדם. הוועדה קבעה כי לאפשר גישה לנתוני מימוש התקציב, התקשרויות, מצבת כוח האדם העדכנית, ושכר וגמלאות.
נוכח מסקנות הוועדה הנוגעות לשקיפות, קוראת התנועה לממשלה לאמץ בשתי ידיים מסקנות חשובות אלו אשר יובילו להגברת השקיפות בתקציב הביטחון – ולפעול באופן מיידי לטובת מימושן כבר במסגרת תקציב משרד הביטחון לשנת 2016: "נפלה בחלקכם הזכות לקדם את מהפכת השקיפות התקציבית בתקציב הביטחון. יש למצות זכות זו עד תום, מתוך אמונה שלמה בכך שקידום השקיפות ישפר בוודאי את יכולת הבקרה הממשלתית וישרת את האינטרס הציבורי הכולל, אך קודם לכן – יטיב עם מערכת הביטחון עצמה."