פנייה ליועמ"ש לפרסום חוות דעת בנושא מניעותם של חברי ממשלה וחברי כנסת מהצבעה בנושא הגז הטבעי בשל ניגודי עניינים

פנייה ליועמ"ש לפרסום חוות דעת בנושא מניעותם של חברי ממשלה וחברי כנסת מהצבעה בנושא הגז הטבעי בשל ניגודי עניינים

28.06.2015
התנועה לאיכות השלטון פתה היום, יום א, ליועמ"ש וליועץ המשפטי של הכנסת בקריאה לפרסם חוות דעת בנושא ניגודי העניינים בו נתונים חברי הממשלה וחברי הכנסת והשפעתם על מניעותם במעורבות בקבלת החלטה הנוגעת למשק הגז הטבעי
התנועה לאיכות השלטון פנתה היום, יום א', ליועמ"ש, וליועץ המשפטי של הכנסת בקריאה לפרסם טרם ההצבעה בכנסת ובממשלה חוות דעת מלאה בנושא ניגודי העניינים שבו נתונים חברי הממשלה וחברי הכנסת והשפעתן על מניעותם במעורבות בקבלת החלטה כזו או אחרת הנוגעת למשק הגז הטבעי – הן בממשלה, הן בכנסת. התנועה קוראת גם שלא לקבל עמדה צרה לפיה מדובר בהצבעה טכנית על העברת סמכויות.
בימים הקרובים צפויות הכנסת והממשלה לקבל החלטות בדבר העברת סמכויות שר הכלכלה מכוח סעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים, לממשלה כולה ובנושא מתווה להסדרת סוגיות הקשורות למונופול הגז הטבעי. מפרסומים אלו עולה שאלה באשר להימצאותם של חברי ממשלה וחברי כנסת רבים בניגוד עניינים מסיבות שונות בכל הנוגע למשק הגז הטבעי. כך למשל, פורסם כי שר האוצר, משה כחלון, מקורב לאיש העסקים קובי מימון מבעלי ישראמקו המחזיקה בכ-29% מן הזכויות במאגר "תמר"; שר הרווחה, מר חיים כץ, מקורב למימון וכן מחזיק במניות של חברת חיפושי הנפט ישראמקו; ושר הבינוי, יואב גלנט, פרש לפני כשנה מתפקידו כמנכ"ל חברת קידוחים נמקס אויל אנד גז.
נוכח כל האמור, קוראת התנועה לאיכות השלטון לפרסם טרם ההצבעה בכנסת ובממשלה חוות דעת מלאה בנושא ניגודי העניינים שבו נתונים חברי הממשלה וחברי הכנסת והשפעתן על מניעותם במעורבות בקבלת החלטה כזו או אחרת הנוגעת למשק הגז הטבעי – הן בממשלה, הן בכנסת. כך גם יש לפרסם את חוות דעת היועמ"ש באשר להחלטתו בנוגע לראש הממשלה, אשר מפרסומים מהבוקר עולה כי היועמ"ש סבור כי אין הוא מנוע מלקבל החלטות בנושא.
לאור השלכות הרוחב של ההצבעה קוראת התנועה שלא לקבל עמדה צרה לפיה מדובר בהצבעה טכנית על העברת סמכויות. על חוות הדעת לכלול התייחסות ספציפית לניגודי העניינים של כל חבר ממשלה וחבר כנסת שאחרת מדובר אך בעצימת עיניים, אשר עלולה להכשיר מהלך פסול בנושא משמעותי בעל השלכות רוחב עצומות למשק ולחברה בישראל.