התנועה לאיכות השלטון הגישה למשרד האוצר הערות על תזכיר חוק הסדרת חובות, במטרה ליישם את המלצות דו"ח ועדת אנדורן

התנועה לאיכות השלטון הגישה למשרד האוצר הערות על תזכיר חוק הסדרת חובות, במטרה ליישם את המלצות דו"ח ועדת אנדורן

21.06.2015
התנועה לאיכות השלטון הגישה למשרד האוצר מסמך הערות לתיקון תזכיר חוק הסדרת חובות (תיקוני חקיקה), כך שיישם את המלצות דו"ח ועדת אנדורן לבחינת הסדרי החוב בישראל.
התנועה לאיכות השלטון פנתה למשרד האוצר והגישה מסמך המפרט הערות לתזכיר חוק הסדרת חובות (תיקוני חקיקה), על מנת להכיל את יישום המלצות דו"ח ועדת אנדורן לבחינת הסדרי החוב בישראל. לעמדת התנועה הצעת החוק כפי שהיא אינה מתייחסת למספר סוגיות מהותיות הדורשות הסדרה הן בשלב הקצאת האשראי וניהול החוב והן בשלב הסדרי החוב.
הערות הנוגעות לשלב המקדמי- טרום הסדר החוב, כוללות בחינה בצורה שקולה ואחראית כל שינוי חקיקה המטיל אחריות על הגופים המפוקחים, לבל תיווצר מציאות משפטית המסירה אחריות מהרגולטורים הרלוונטיים. קידום שיתוף הפעולה בין המפקח על הבנקים למפקחת על שוק ההון בכל הנוגע לפיקוח על ריכוזיות אשראי והשקעות בקבוצות עסקיות, בהתאם להמלצות דו"ח מבקר המדינה 64א. הגברת הפיקוח והביקורת על ועדות האשראי בגופים המוסדיים ובבנקים. אי הסתפקות בחובות הדיווח של הגופים המוסדיים והבנקים לרגולטור "לאחר מעשה" על אודות כניסה להסדר חוב והחלת חובות דיווח שיאפשרו פיקוח "בזמן אמת". החלת חובות גילוי על חברות פרטיות וחברות זרות, המחזיקות בחברה הנוטלת הלוואה, באשר להיקף חובן העצמי, והבטחת ניתוק התלות בין בעל השליטה לבין הנאמן המוביל המלווה את מחזיקי הסדרות לפני הסדר החוב באמצעות הסדרת הרישוי והסמכת הנאמנים על-ידי ועדה מיוחדת.
הערות הנוגעות לשלב השני- ניהול הסדר החוב, כוללות הקמת ועדה לרישוי נאמנים ונציגים מיוחדים על הסדרי חוב. אימוץ המלצת הוועדה לבחינת הסדרי חוב בישראל שקראה להגביל את שכר בעלי התפקיד בהסדר. אימוץ בחקיקה של העיקרון לפיו בקשה לאישור הסדר חוב, הכוללת בתוכה סעיף פטור מאחריות, לא תתקבל או שלמצער יחולו כללים נוקשים לצורך אישורה. הכפפת הסדרי חוב הכוללים בתוכם סעיף "שימור מניות" לכללים מחמירים יותר. אימוץ עקרון ה"קלון הכלכלי" לפיו הגופים המוסדיים לא יורשו לרכוש אג"ח של מנפיקים שביצעו בעבר תספורת ולא עמדו בהתחייבויותיהם לנושים, והקמת מאגר אינטרנטי שיוקדש לנושא הסדרי החוב לשם קידום השקיפות הציבורית בנושא.