פנייה למבקר המדינה בקריאה לבדוק פעילות בתי עסק פרטיים ומסחריים מתוך מוסדות חינוך בביתר עילית

פנייה למבקר המדינה בקריאה לבדוק פעילות בתי עסק פרטיים ומסחריים מתוך מוסדות חינוך בביתר עילית

11.06.2015
בעקבות תחקיר "מבט" על פעילות בתי עסק פרטיים מתוך מוסדות חינוך, פנתה התנועה לאיכות השלטון למבקר המדינה בקריאה לפתוח בבדיקה וחקירה מעמיקה של הנושא. במקביל, פנתה התנועה לחברת הכנסת קארין אלהרר, יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה לקיים דיון דחוף בנושא.
בעקבו תחקיר "מבט" ממנו עולה כי מספר בתי ספר בעיר ביתר עילית פועלים עסקים מסחריים פרטיים, פנתה התנועה לאיכות השלטון פנתה למבקר המדינה לפתוח בבדיקה וחקירה מעמיקה של תופעת פעילותם ובחינה האם המצב מתקיים גם בבתי ספר נוספים ברחבי הארץ. כמו כן קוראת התנועה לחברי הוועדה לענייני ביקורת המדינה לקיים דיון בנושא.
מהכתבה עולה כי בתי העסק פועלים מתוך שטח בתי הספר, עובדה אשר אושרה בתגובת עיריית ביתר עילית בדבריה כי "אשר לבתי העסק הפועלים במבנה, הם פועלים בחלל שנבנה באופן פרטי ולא על חשבון כיתות הלימוד". כמו כן אישרה העירייה כי באחד מבתי הספר אכן פועל אולם שמחות, וכן שהוצאו צווי סגירה לחנויות האמורות בכתבה.
מדובר בתופעה פסולה ביותר שכן מדובר במוסדות ציבור הממומנים על ידי משרד החינוך, ונועדנו לשמש לרווחת התלמידים ולצרכי לימוד והענקת השכלה ראויה לילדי ביתר עילית. השכל הישר מעלה כי קיומם של עסקים מסחריים בתוך תחומי בית ספר או מוסד חינוכי, בהכרח מגיע על חשבון מרחבי לימוד ופעילות שנועדו לרווחת התלמידים.
יתרה מכך, לא ברור מי גובה את דמי השכירות אותם משלמים העסקים בעבור השימוש במתחמי מוסדות החינוך ולאיזה כיס הם נכנסים, וכן מי נתן את האישור לשימוש במתחמי החינוך. בהקשר זה פנתה התנועה גם לעירייה על מנת לקבל תשובות לשאלות אלו. התנועה ביקשה מהעירייה גם את צווי הסגירה, רישיונות העסק, הסכמי השכירות ומסמכים נוספים בנוגע לפעילותם של העסקים האמורים.
בהודעת העירייה נמסר כי הוצאו צווי סגירה לחנויות ועסקים מסוימים שפעלו מתוך מוסדות החינוך. הודעה זו כשלעצמה מעידה על כך שהעירייה מכירה בעובדה שפעילות העסקים מתוך מוסדות החינוך הייתה בניגוד לדין.
מדובר בתופעה מדאיגה ביותר, כאשר החשש העיקרי העולה מפרשה זו הינו שלא מדובר בתופעה נקודתית בלבד במספר מקרים בודדים, אלא בשיטה פסולה לעשיית רווח על חשבון חינוך הילדים.
תופעה זו מעלה סימני שאלה רבים, הן באשר להיקף התופעה ופריסתה, והן באשר למנגנוני הבקרה והפיקוח על מוסדות החינוך והנעשה בתוכם. העובדה שבמשך שנים פועלים להם עסקים מסחריים, כגון חנות כלי בניין ואולם שמחות, מתוך שטחי מוסדות חינוך ובמחיר של פגיעה בתלמידים – מעלה שאלות רבות המצריכות בדיקה וחקירה מעמיקה.